15 oktober 2023

Hästskosöm

Föriti´n var det inte säkert att samtliga fönsterbågar var öppningsbara.


De hängde inte på gångjärn och hade inte stängningsbeslag. Bågarna var fastspikade, ofta med hästskosöm. Fotot ovan visar ett fönster på Ersk-Matsgården i Hassela.
 

Fönstret ovan sitter på mangårdsbyggnaden i Myckelgensjö, Västernorrland.

På morfars hus är gavelfönstren på övervåningen utåtgående med tre lufter (tre fönsterbågar) och nio rutor. Där är den mittersta bågen fastspikad med hästskosöm - alltså inte öppningsbar. Men den går bra att putsa inifrån trots detta.


Den mittersta ytterbågen är fäst med hästskosöm och inte öppningsbar.

Det är detta gavelfönster och det på motsvarande gavel jag skriver om. Konstruktionen är enkelglas med löstagbar innerbåge, en fönstertyp så vanlig innan kopplade fönster kom. Då byggnader med många våningar började uppföras i städerna var det lättare med underhåll och tvätt av inåtgående kopplade bågar.

Jag älskar de där kvardröjande resterna av äldre byggnadsteknik, äldre rumsfunktioner som jag upptäcker här på fastigheten allt eftersom. Älskar diskrepansen mellan det moderna och det ålderdomliga - och det är rätt mycket jag funnit otidsenligt men samtidigt tidsenligt.

Det ingår i mitt förhållningssätt till gamla byggnader att behålla och vårda en sådan här detalj!

4 kommentarer:

  1. Hästskosöm kan man ha till mycket — någonstans har jag ett par örhängen gjorda av hästskosöm.
    Men jag spikar inte igen mina fönster med dem, men inser att det nog är dags att sätta in innanfönstret i min sovskrubb, det enda fönstret som inte är kopplat.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ihoplödda hästskosömmar har jag sett som "väggsmycken" men inte som örhängen. Med ett rejält duntäcke kommer man långt men till sist tar kylan över och innanfönstret känns behövligt. En riktig årstidsmarkör.

      Radera
  2. Ack ja, dags att sätta in innanfönstren. Det blir ombonat och trivsamt, särskilt med en rulle fönstervadd mellan innan- och ytterfönster. Och sedan blir det härligt luftigt och fint när man tar ut dem på våren.

    Fastspikade ytterbågar har sina risker. Jag hade sådana på verandan på min farfars stuga, fina fönsterbågar med en bård av diagonalspröjs överst, som min farfar gjort. Någon gillade dem, drog ur spikarna och stal dem. Så nu sitter ersättningsfönstren fast från insidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätta in innanfönster, placera vadd eller lav mellan rutorna och sen klistra remsor över springorna - det är trevligt höstjobb.
      Men att fastspikade fönster är lätta att stjäla har aldrig fallit mig in men så klart är det så. Trist upplevelse du hade.

      Radera

Tyck till om du vill...