7 december 2023

Eget hem

W. Sandgren ritade förslag till egethem i skala 1:100 för morfars räkning, en ritning som kom att följas. Jag har trott att den som utfört ritningen var Viktor Sandgren som tjänstgjorde som skollärare i grannbyn där han anställdes 1922. Nu har jag forskat lite mer i kyrkböckerna och upptäcker att han var född 1896 i Brattfors. Morfars hus stod klart 1913 och en 17-åring har inte ritat denna tuschade planritning vill jag påstå. Och en relationsritning inför en senare inre ombyggnad då rinnande kallt vatten drogs in är det knappast heller eftersom planritningen benämns "Förslag" och ingen vattenklosett finns inritad.

Så genom att forska lite kring denne folkskollärare Sandgren löstes inte frågan om vem som ritat förslag planen till huset. Jag står frågande och morfar kan inte rådfrågas :-)

Egen härd är guld värd

2 kommentarer:

  1. Jag har inga bra råd, mer än att egnahemsrörelsen nog hade typritningar som användes i hela landet. En fråga för Riksarkivet, eller kanske Boverket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ritningen till det här timmerhuset är ett original utfört med tusch på kraftigt papper. De typritningar från egnahemsrörelsens som sändes till hågade var kopior. Jag vill nog påstå att inget arkiv lär ha ett original nr 2 till detta hus. Och byggnaden är uppförd innan kommunarkiven uppstod.
      Här har jag skrivit om enkla byggnadstyper och lån under 1900-talet i Norrland: https://morfarshus.blogspot.com/2018/01/vanliga-byggnadstyper-under-1900-talets.html
      /Viola_T

      Radera

Tyck till om du vill...