23 december 2023

Jordvärme

Många byter ut
när de har ett gammalt hus.

De sätter in jordvärme
och använder inte vedspisen.

Hela kåken är uppbyggd på detta
för att få drag
och ventilationssystem
och så tar du bort det.

Du får nåt som kyler istället.

Du värmer inte upp vindarna.

Mycket grejor blir fel då.

 

Ur OSEBOL av Marit Kapla 2019.


Det blir färre och färre skorstenar i byn som det kommer rök ur. För 10 år sen kunde jag under kalla vintermorgnar se hur rök kom ur skorstenar som en vit lodrät pelare. Det var härligt att se, jag visste även hur gott vedrök luktar. Vinter, kyla och doft av vedrök är sinnligt så det förslår. Idag är det färre hus i byn som ger ifrån sig rökpelare kalla vinterdagar.

Många installerar jord- eller bergvärme och därmed försvinner rökpelarna. Det innebär för äldre traditionella hus att grunden inte uppvärms då murstocken inte spiller ner värme under golvet. Fukt- och mögelskador kan uppstå. Ser på mitt hus hur annorlunda det blir när jag inte är bofast här. Men när jag är här under vintertid då eldas ved så det ryker. Det hör liksom till.

Här ett julkort där det ryker ur ett par skorstenar i bakgrunden. Min farmor mottog kortet strax efter sekelskiftet 1800-1900.

4 kommentarer:


  1. Just de där lodräta rökpelarna, från varenda stuga, minns jag också från barndomen — särskilt när vi for norrut och det var under -20 grader.
    Men faktum är att just i kväll (-14 nu) kände jag doften av vedbrand när jag gick förbi några gamla hus.
    Önskar dig en skön helg!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njut av vedbrandslukten, den finns kvar på sina ställen och absolut vid mina boningar. Blir alltid glad av en vit rökpelare.
      Med hopp om att även din helg varit skön!!!

      Radera
  2. Håller helt med dig! Jag är uppväxt med kakelugnar och vedspis som enda värmekällor. Rätt skött ger det ju oslagbart fin värme och tar dessutom hand om huset på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. Men det kan vara svårt med vedvärme om man är två heltidsarbetande och saknar rejäl vedpanna. Desto viktigare att värna om de vedeldade värmekällor jag/vi har kvar för de ger så njutbar värme och fina röksignaler :-)

      Radera

Tyck till om du vill...