18 december 2023

Det tickar mot jul

 

Tidmätaren som tickar så tydligt i köket är ett väggur från Junghans. Det är något speciellt med tickande analoga klockor. Kan inte annat än tycka om dem. Det här uret inger trygghet och tickar på under en vecka, stannar sen om ingen hinner skruva upp verket. Den tickar nu mot julefrid.

 *

Långt tillbaka hade vi soltid eller lokal tid för varje ort i landet. Det fungerade i det gamla bondesamhället, men det fungerade inte i en tid av snabba kommunikationer dvs då järnvägsnätet byggdes ut och band samman orter i landet. Tidtabeller gick inte att skapa på ett vettigt sätt. År 1878 kom därför den stora tidsreformen då en enda, gemensam tid infördes i Sverige.

Idag har de flesta sitt digitala ur i telefonen men vill man veta tiden kan man fortfarande ringa telefonnumret 90 510 till svenska Fröken Ur.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig, det är något tryggt över tickande klockor. I mitt vardagsrum hänger ett s.k. Amerika-ur från Westerstrand, Det köpte jag någon gång i början på 1980-talet. Och på matrumsväggen tickar en rund klocka från Junghans. Den är ett arv från mina morföräldrar. Båda klockorna dras upp varje söndag och vårdas ömt.

    SvaraRadera
  2. Va, finns fröken ur fortfarande?! Det måste jag kolla. Jag upptäckte i våras att man fortfarande kan få telefonväckning om man ringer 90 180, vilket ju är utmärkt, så länge man inte stänger av ljudet på sin mobiltelefon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte heller att så var. Jag googlade och hittade en sida med Fr Ur. Ringde numret för att kolla att det fungerade - och det gjorde det!!! Ganska märkligt ändå.
      /Viola_T

      Radera

Tyck till om du vill...