8 juni 2009

Dära Vall´n

E sana såg e ut dära Valln´ där socknenkyrkan finns, nå´n gång vid förra sekelskiftet. Det fanns många affärer - allt som man behövde fanns dära Vall´n. Även då jag var liten fanns så mycket större utbud än vad som finns där idag. Välståndet och bilarna gör att en liten ort utarmas eftersom man åker in till närmaste stad för att handla på stormarknader.

Här på kyrkvallen hade man marknadsdagar, marttnen. Inte långt härifrån fanns min mormor Almas föräldrahem. (Hennes släkt kommer jag nog in på senare.)


Det här är Storgatan med kyrkan i fonden. Kyrkan är från 1400-talet och har en fristående rödmålad klockstapel från 1700-talet. Här var morfar på marknader. Här roade man sig med tämjda björnar, bröstsocker och kaféliv.


På foto ovanför där någon skrivit "Marknad 1907 Wallen" syns morfar till vänster, 23 år gammal - han är markerad med ett kryss.

Det här vykortet är också från början av 1900-talet. En kornhässja/storhässja finns helt inpå det lantliga samhället. Kan det vara kyrkan som lyser vitkalkad uppe till vänster? Jag är lite osäker. Telefoner finns ser man på stolpen i förgrunden. Man ser fjärden uppe till höger, den är 17 km lång. Längst ut vid Bottenhavet finns en fyrplats. Där installerades min morfarsfarfarfarfarfar som den förste kronolotsen år 1725.


2 kommentarer:

  1. Vilka fina gamla kort- de skapar onekligen känslan av "dazumal". Och just detta att du kan berätta om dem och bjuda på lite historia. Tänk att din morfarsfarfarfarfarfar var kronolots- finns fyrplatsen kvar idag? Allt är ju automatiskt idag.
    Jag har sett några fina fyrplatser - och de lockar något i mig. Tror det har med min starka dragning till havet att göra - jag samlar snäckor, stenar, och strandfynd... av ren nyfikenhet och glädje.
    Men jag har ännu inte en enda sjöman eller lots i mina släktrötter. Jag vill gärna ha en "havets man" att luta mig till...

    SvaraRadera
  2. Idag har SMHI bara en väderstation där (lämnar uppgifter för sjörapporten på radion) men sjömärke och kummel finns kvar och fyrar på öar utanför udden finns kvar (automatiserade).

    Lotsverksamheten har avvecklats under min levnad.

    Ja, det är lite häftigt med släktforskning och få reda på anfäder med levnadssätt och villkor så annorlunda än mitt eget. På pappas sida har jag båtsmän några generationer bort - men de var ju jordbrukare under fredstid. Det svårt att förstå deras levnadsvillkor helt men jag försöker ändå leva mig in i dåtiden... och det är kul!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...