25 juni 2009

Linoleum i mitt hjärta

Jaspé heter mönstet jag är uppfödd . Ja, på. Det är den linoleummatta som låg och ligger på köksgolvet på övervåningen i morfars hus.

Mönstret Jaspé började tillverkas 1910 och tillverkades av DLW, Deutche Linoleum Werke (nu Armstrong) fram till början av 2000-talet. På bilden nedan syns den - ena delen har fått en strykning polish och är mörkare.


Linoleum är ett bra material - linolja, kork- och trämjöl, juteväv och färgpigment. Naturligare material än plastmattor och laminat. Men många i min generation verkar förknippa linoleum med skolsalar och offentliga miljöer som t.ex. sjukhus och det ger dåliga vibbar till ett utmärkt material.

Kristi Himmelsfärdshelgen ägnades åt att föryngra Jaspémattan. Den var styv av många lager polish, Lustra Blond som mamma använde. En sliprondell och en våtsug hyrdes, borttagningsmedel, grundpolish och slutpolish inhandlades. Det slipades i flera omgångar så mattan blev porös. Mönstret är inte tryckt utan genomgående och därför kunde man slipa på detta sätt. Därefter stöks flera lager grundpolish ut eftersom linoleummattan blivit mycket porös och sugande, porerna behövde mättas. Slutligen ströks ett par lager vanlig polish på. Jag hoppas verkligen att detta var bra behandling och mitt älskade köksgolv ska bevaras än längre.


Hyrd slipmaskin med rondell.


Våtsug var bra att suga upp vattnet med.

I flera andra utrymmen finns också linoleummattor, eller korkmattor som man sa förr:


Korkmatta i en stor garderob på övervåningen (walk-in-closet med dagens tjusiga uttryck). Korkmattan låg ursprungligen i morfars kök från 1936 - 1950. Den har nog varit fernissad.

I "skrubben" under trappan till övervåningen, finns denna matta. Den ser ut att vara fernissad. Än har jag inte haft på nå´n behandling.

Korkmatta i sommarstugan - 1950-tal.

(När arbetet väl har var utfört läser jag i Gård & Torp på nätet om linoleummattor och blir lite skraj för att Jaspérenoveringen kanske blev fel. Jag använde polish och inte vax, bonvax. O, hjälp...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...