14 februari 2010

Mentalitet

Många år har gått sen jag läste romanklassikern En flykting korsar sitt spår  från 1933. Där presenteras Jantelagen med det som kan kallas avundsjukans tio ”budord”. Författaren var den dansk-norske Aksel Sandemose, 1899–1965. I romanen beskrivs småstadsmentalitet och avundsjuka som Sandemose hade upplevt i hemstaden Nykøbing, i bokens Jante.

Nu kan kommuner få EU-bidrag för att ta itu med sina problem enligt den här artikeln i Dagens Nyheter. Samarbetssvårigheterna har genom åren på olika sätt beskrivits i lokalpress. Tre kommunchefer har under kort tid med buller och bång slutat. Skolan har styrningsproblem med täta rektorsbyten. Politikerna kan inte samarbeta, vilket kan vara till förfång för kommuninnevånarna, och i princip byts kommunens politiska styre vart fjärde år.

Det är väl bara att önska lycka till... men undrar just om EU-medel på 600.000 SEK räcker långt i kampen för attitydförändringar. Bara projektanställningen av en person som blir följden, torde ta en hel del av summan. Frågan är om det tiodubbla skulle räcka...

Men som sagt, lycka till på vägen, kommunen! Fram för hög moral och etik.

Sandemoses formulering av ”de tio budorden”:

1. Du skall icke tro, att du är något.
2. Du skall icke tro, att du är lika god som vi.
3. Du skall icke tro, att du är klokare än vi.
4. Du skall icke tro, att du är bättre än vi.
5. Du skall icke tro, att du vet mer än vi.
6. Du skall icke tro, att du är förmer än vi.
7. Du skall icke tro, att du duger något till.
8. Du skall icke skratta åt oss.
9. Du skall icke tro, att någon bryr sig om dig.
10. Du skall icke tro, att du kan lära oss något.

Det blir lätt som söta druvan och syrliga apelsinen. Så det så!

3 kommentarer:

  1. Hej Viola! Tack för kommentar på min blogg! Mycket intressant läsning här hos dig måste jag säga. Tror att vi delar både intressen och värderingar. Tittar in igen och ser hur du har det! (Har vi setts..?)

    SvaraRadera
  2. Hej Gullapan! Förunderliga äro cyberrymdens vägar - jag hamnade på din blogg idag och läste bl a om slutavverkningen i din närhet. Tankarna om detta gjorde intryck på mej så jag kommenterade.

    Men nej, jag tror inte att vi har setts - som jag minns. Kanske ses vi framöver, vem vet...

    SvaraRadera
  3. Jag måste bara få fråga: var exakt i norra Ångermanland är huset du talar om? Som du kanske har sett på min sida så har jag delar av mitt hjärta i Grundsunda, Öden. Hur långt ifrån varandra är vi då?

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...