22 februari 2010

Nivea

Nivea hör hemma i min barndoms vintrar. Ansiktet som inte kunde täckas med mössa eller halsduk blev av mamma insmort med fet salva, Nivea. Som luktar gott och fortfarande är ett starkt varumärke. Minns ni så blank man blev? Efter den proceduren behövde mammorna inte oroa sig lika mycket för att barnen skulle förfrysa ansiktet och näsan.

Den här vita krämen är fortfarande gångbar. Självklart har jag Nivea creme -  mest för att lukta på. Så här står på undersidan av en av burkarna: Nivea sol- och friluftscreme är en vattenfri, solfiltrerande vintercreme för hela familjen. Nivea ger en jämn, vacker solbränna samtidigt som den skyddar mot väder och vind. Nivea gör huden mjuk och smidig.

Jag brukar köpa Nivea där jag kommer åt. Den största burken jag har är svensk, tom och numera ett smyckesskrin. Alla burkar, vare sig de är italienska, finska eller syriska eller..., är blå och har ordet Nivea med samma typsnitt världen över. Övrig text är på respektive språk.

Nivea är en tyskt produkt, tillverkat av Beiersdorf sedan 1911.

3 kommentarer:

  1. Jag köpte faktiskt en burk Nivea härförleden, bara för att jag längtade efter den där lukten.
    Fast min mamma smorde oss med Idomin om vintrarna. Det luktar fortfarande vinter för mig :)

    SvaraRadera
  2. Ja, NIVEA!!!!
    Kommer du ihåg, om det var Friluftsfrämjandet eller Skidfrämjandet som hade en alternativ salva/kräm när det var kallt? Eller var det också Nivea?Googlade och hittade en snarlik, Umbelin.
    http://www.helhetsdoktorn.nu/kyla.htm
    Kan tom åminna mig en klasskamrats röst, hudytan på våra mer eller mindra rosiga kinder då vi talar om dessa salvor i mitten av 60talet. Vi hade ju skidspår o intressant skog precis vid skolan o det blev en hel del skidåkning. Vi stod där med blöta Lovikkavantar och en flicka sa att hon var så "lemmen" efterskidturen!! Å så gott det var med friskt vatten att dricka när man kom in i skolan. Det var en skålformad vit porslinsho, och en långsam stråle upp som en liten fontän. Ett skönhetsminne faktiskt. Ett annat minne är att ett år skulle alla ha skidor, det var inte alltid så lätt ekonomiskt då heller för alla föräldrar. Under lågstadiet där man stod utanför skolan i soligt vinterväder kunde man lika gärna som att använda Swix-valla, valla med ett sterarin-ljus och sen gnida med en äkta kork-kork så det blev bra glid men ändå inte bakhalt. Var annars så förtjust i dessa Swix-tuber i olika färg o konsistens vi hade då Pappa åkte slalom.

    SvaraRadera
  3. Ja, Nivea är fortfarande gångbart. Men den alternativa salvan kommer jag inte ihåg. Mamma var den som köpte in och då blev det Nivea :-)
    Skidspår fanns också här inpå skolknuten och att bli "lemmen" var för mej ett tecken på att man tagit i. Tack för att du påminde mej om det ordet!!! Blöta Lovikkavantar luktar alldeles speciellt också. Vi la dem på elementet (inte el-typen) och då torkade de över natten.

    Pappa vallade med trätjära innan säsongen började sen minns jag aldrig att något mera gjordes. Trätjära luktar också gott...
    Vilka härliga minnen du berättar. Topp!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...