7 december 2012

Tallberg

Vinter i Västerbotten.
Då.
Här bodde min mormorsmormor och mormorsmorfar, Brita (1845-1928) och Lars Petter (1839-1922).
Här föddes min mormorsmor Amanda 1866, den förstfödda i en barnaskara på tolv.
Här är en bild av ett hus som inte längre är.
Ett nytt byggdes och då revs denna överloppsbyggnad.
Så är det.
Undrar just hur livet levdes i det där huset?
Det jag vet är att hemmet var mycket religiöst.
Hur var panelen sågad? Ramsåg eller cirkelsåg? Det ger olika uttag ur stocken.
Hur såg fönsterprofilerna ut?
Spiselkransen?
Hur firade man jul?
.

2 kommentarer:

  1. Ja, intressanta frågor och funderingar. Minns hur jag som barn frågade och frågade min farmor om tiden förr, när hon var liten och när pappa var liten... Hon berättade snällt, men tyvärr minns jag ju inte allt...

    SvaraRadera
  2. SSabina, de u var förutseende trots allt. Det är långt ifrån alla som ens frågar sina släktingar.
    Skriv ner det du minns :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...