2 augusti 2017

Upptaget

LÄMNA FÖRETRÄDE

Mycket ofta, nu för tiden
finner jag mig ligga
liknande en S-kurva
i min säng om natten
denna mycket obekväma
ställning
beror enbart på den
svarta katten
allt som oftast stör den
friden
som om den vore
innehavare av bädden
och inte enbart lapar
grädden
som vore jag en främling
just anländ hit
och sökt logi
i brist på all slags sympati
jag befinner mig strax i
beråd
ska jag få dela sängplats
med Ers Nåd - den svarta
katten?

Maj-Lis Dolk, Ånimskog,
klipp ur DN 16/3 2015

4 kommentarer:

  1. Precis så är det! Oavsett kattens kulör.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. På pricken så! Som bibliofil har du naturligtvis läst Doris Lessings "Om katter" med Rufus och Il Magnifico.

      Radera
  2. Hej i augusti Viola! En sån härlig dikt i vackert katt o människoliv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Augustihej Tove! Visst är den fin, den här dikten. I Egypten var katter heliga och kattgudinnan hette Bastet.

      Radera

Tyck till om du vill...