10 augusti 2017

Så det blev...

Jajamen. Kommunhuset blev inplåtat! Den vitslammade tegelstensfasaden försvann efter att ha varit synlig sedan kommunhuset byggdes omkring 1960. Ekfönstren är bytta till aluminiumfönster (alt. aluminiumklädda träfönster). Fönsterblecken av koppar togs bort, stuprören av koppar likaså. De har ersatts av plastbelagda stuprör. Koppar som är så åtråvärt på andra håll!!!

Från Kungsvägen ser det ut som alltid, eller? Ja, för en otränad blick kanske det ser så ut.

60-talsfasaderna har blivit "klassicistiska" ;-) genom att de fått "hörnkedjor" eller pilastrar i hörnen ("knutarna") av mörk plåt! Den gavelspets som hade mest vittrad slamning blev även den mörkplåtad men där tog fotograferingslusten slut.

Nytillkommen knut av mörk plåt. Nytt plastbelagda stuprör. Värmepumpar sedan tidigare mot Storgatan.

Fasadarbetena är inte helt klara, alla fönstersmygar är inte inklädda med plåt. Okej, det är så här kommunen vill se sitt kontorshus. Att huset plåtats in torde anses att man bytt upp sig och förskönat huset. Så kan det gå. Man har fått det man vill ha.

Jag vänder helst blicken mot klockstapeln som är en mycket värdig, vacker och välskött byggnadskonstruktion. Det blir allt svårare att finna vackra byggnader dära Vall´n.

* * *

Det kom ett mejl tidigare i sommar:

Sveriges Arkitekter har i år startat utmärkelsen Sveriges arkitekturkommun. Utmärkelsen kommer att delas ut under hösten. Syftet är att belysa vikten av god arkitektur. Utmärkelsen bygger på data och statistik från öppna källor rörande kommunernas arbete med arkitektur. Men vi tycker också att en viktig del i utmärkelsen är att få arkitekternas syn på hur landets kommuner arbetar med dessa frågor. Det finns ju då inget mer naturligt för oss än att fråga våra medlemmar. (...)
Jag förmodar att en liten glesbygdskommun torde ha förhållandevis svårt att få ett sådant pris. Förutom faktorer som god kommunal service, arbetstillfällen eller goda pendlingsmöjligheter är en tilltalande byggd miljö, ett estetiskt samhälle, en annan faktor till ökad inflyttning och därmed bättre skatteunderlag.
.
.

2 kommentarer:

  1. Fy vad trist! :(
    Men klockstapeln är fin.
    Jag tycker att Borlänge sköter sig riktigt bra. Fast jag kan förstås inte ett smack om arkitektur, så man ska kanske inte lita på mig. Kommunen är ökänd för att på 60-talet ha rivit allt gammalt - till skillnad från Falun, som behöll sitt - och smällt upp en massa nytt fult. Men det man gör idag tycker jag är snyggt och genomtänkt - i synnerhet planteringar och grönområden. Jag tycker att de väljer förhållandevis roliga träd och så, och det kommer att bli jättefint när det vuxit upp lite. Rondellerna är också snygga liksom stadens sommarblommor. Kupolenrondellen var helt fantastisk innan de tvingades göra om den, i samband med att IKEA skulle in på Norra Backa, sedan hade de inte råd att återskapa blomsterprakten. I Falun ser det mesta för jävligt ut, tycker jag - bortsett från ett par nya rondell-/trafikplatsutsmyckningar som jag tycker att de lyckats med.
    Egentligen borde jag gå runt och fota lite och se vad du säger om det, så att jag får lära mig se med arkitektögon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det trist!
      Klockstapeln är byggnadsminne och den rår kommunen inte över (som tur är). Där är länsmuseet och lst involverade vid åtgärder. För hårt styrt kan jag tänka att några tycker. Inte alls då anser jag.

      Borlänge är en stad. Falun är en stad. Där finns mer kompetens även om den inte alltid visar sig. Samarbete inom den kommunala förvaltningen krävs också förstås.

      Jag ser det här med samhällsbyggnad som en klassfråga - hur mycket satsas på kommuninvånarna... Nordmaling är en liten tätort i en liten kommun på drygt 7000 inv. Ingen gymnasieskola finns. Ungdomar som läser vidare (gymnasium, universitet, högskola) är tvungna att pendla eller flytta.

      Inte desto mindre är Nordmalings befolkning värda att satsa omtanke och skönhetsupplevelser på. Det behöver inte kosta skjortan bara kompetens finns! Vilken utflyttad vill vara "ambassadör" för en tråkig (tät)ort?

      Radera

Tyck till om du vill...