26 september 2017

Shell och Tre Snäckor

Tre snäckor hette vägkrogskedjan som ägdes av petroleumföretaget Shell en gång i tiden. Fyndigt.

En av platserna där Tre Snäckors skylt fanns kvar länge var i Ullånger i Västernorrland. Bensinmacken Shell är stängd sedan länge men ett matställe i ny regi finns kvar. När bilderna togs 2011 fanns de förgyllda snäckorna kvar och ytterligare i några år. Jag stannade för att dokumentera trots trist väder. Jag hade på känn att de inte skulle förbli kvar så länge till. Sedan ett par år tillbaka är den vackra skylten slutligt bortplockad.

Jag vill inte påstå att jag tycker det här stället har vunnit på ombyggnaden från bensinstation. Men där finns det typiska mexiteglet kvar och på bilderna även de gyllene snäckskalen. Det hade gått att göra design- och materialmässigt mycket bättre.

Men uteplatsens räcke, entrédörren av aluminium, igensättningen av bensinstationens glasade yta, färgsättningen av nytillskotten är fula. Det känns så typiskt rätt ödslig svensk glesbygd. Till samma kostnad hade detta kunnat göras mindre stötande för ögonen. Och kanske attraherat fler kunder? Är det något som är glest mellan längs våra stora kommunikationsleder så är det bra vägkrogar. Samtidigt ska vi vara glada över de invandrare som håller svenskarna med mat i form av pizzor och kebaber. Vad skulle man annars äta utanför de större orterna, orter som åtminstone jag gärna besöker? Det sägs att ju mindre "håla" desto fler pizzerior finns det. Kanske stämmer det...

Men nog var det synd ändå med de där tre förgyllda snäckorna som inte längre finns...

https://wigges.wordpress.com/2015/05/12/kladhangaren-i-ullanger-en-hoga-kusten-klassiker/
Foto härifrån.
I Ullånger finns dock ännu en gyllene skylt kvar. Den är ensam i sitt slag och väl synlig från E4.  Det är en stooor klädhängare i toppen av en låg byggnad av typiskt 60-talssnitt med bred sarg upptill som döljer ett platt tak. Ett välkänt varumärke för ett dåtida modehus. Nu finns ingen kommersiell verksamhet kvar i byggnaden. Ska vi anta att den stora galgen kommer att plockas ner i en snar framtid? Jo, så blir det om jag får förutspå. Inget är konstant utom förändring. Förutom slott och herrgårdar som står kvar flera mansåldrar ;-)

.

3 kommentarer:

  1. Hej! Det är många år sedan Per-Gösta "Peppe" Sandström hade sin klädbutik i Ullånger. Klädbutiken lades ner sommaren 2003, möjligt att där varit någon verksamhet efter detta? Klädhängaren lär vara belagd med bladguld, har den fått hänga med sedan -03 så lär det nog bli några år till.

    SvaraRadera
  2. Jadå, ja vet att den är nedlagd sedan länge. Passerar där några gånger per år. Bladguld håller länge vet jag. Min flaggstångsknopp la jag bladguld på på 90-talet och den blänker än :-)

    Men frågan är ändå hur länge klädhängaren får sitta uppe. Länge hoppas jag! men vet att skyltar lever farligt när verksamheten lagt ner.

    SvaraRadera
  3. Tidens Tre Snäckor och hur länge ska den ljuvliga klädhängaren få vara kvar, faktum är att vi möts i tankar om förgångna epoker. Av bensinmackar numera knnner jeg endast igen Q8OK. Men då som OK.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...