1 februari 2018

Kuddstopp i form av plastdun

Kommer ni ihåg det här studsiga, obehagliga materialet från 60-talet som stoppades i kuddar? Jag hittade en öppnad plastförpackning i gömmorna. Detta var då framtidens material. Bort från det gamla mot den nya sköna värld. Idag tillverkas 300 miljoner ton plastprodukter om året och många av plastpartiklarna hamnar i världshaven där de är av ondo. Ändå fortsätter vi människor att ha samma livsstil.

Som barn sydde jag mig en liten extra  "läskudde" att ha när jag läste böcker liggandes i sängen. Kudden fick ett var av knallgrönt bomullstyg med små skära grisar på :-) Den fylldes med sån´t här plastdun tills den blev oerhört formsäker, dvs hård. Till läskudde var den perfekt men vilket trist material det ändå är. Statisk elektricitet omgärdar detta "vacuumpackade plastdun" som är väldigt långt från dagens miljötänk. Ändå var det roligt att hitta påsen som blivit sparad.

Kuddstopp
Vacuumpackad plastdun
Polyeter - Polyester

Bruksanvisning
1. Öppna förpackningen genom att sticka några hål på polyetenpåsen med en kraftig nål eller med spetsen å en sax varvid luft insuges i påsen och materialet utvidgar sig.

2. Rätta ut materialet i påsen på samma sätt som då kuddar "snyggas till".

3. Klipp av en hörna på påsen, lagom stor så att Ni ledigt kan få in en hand, drag därefter materialet direkt från förpackningen i kudden.
.
.

6 kommentarer:

  1. Kuddstopp. Numera önskar vi ... plaststopp! ;)

    SvaraRadera
  2. Och som det luktade :( Fastnade på händerna när man tog en näve ur påsen. Nä, huvva för sån där "dynga" :D

    SvaraRadera
  3. Haha, statisk elektricitet var det. Fastnade och sprätte iväg. Och det gör de där skumgummibitarna fortfarande ska ni veta :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det där är hemskt. Kuddarna blev knöliga och otäcka dessutom.
    Knallgrönt med skära grisar låter helt underbart! Den skulle jag vilja se :)
    Och så fnissar jag glatt åt Anita S kommentar :)
    Trevlig helg kära du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg själv.
      Kanske hittar jag kudden så du får se tyget ;-)

      Radera
  5. (ANTA står det ju, inte Anita!)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...