4 februari 2018

Om att rita


Detta är ett dragstift, ett verktyg som använts för att utföra en teknisk ritning. Dragstift användes in på 1960-talet.

 

Här ser man principen för att rita med dragstift och T-linjal.

Man doppar inte dragstiftet i tusch utan man skruvar ihop spetsarna med den ställbara skruven. Därefter droppar man en tuchdroppe mellan skänklarna. De äldre tuschflaskorna hade ett smalt rör i korken, de nyare har en spetsig mynning. Ställskruven är till för att variera tjockleken på linjen.

Drar man ihop skruven för hårt kan spetsen förstöras. Det är lite tålamodsprövande att rita med dragstift och få till rätt tjocklek på linjen. En ritning innehåller oftast olika tjocklekar på linjerna. Konturer på ett arbetsstycke som ritas är ofta grövre. Måttangivelser hade tunnare linjer osv.

Arkitektritningar och konstruktionsritningar ritades i svart tusch. Elistallationer i ett hus ritades med sepiafärgad tusch.
Se här.
Dragstift användes inte under min egen tid i yrket. Då fanns mer sentida tuschpennor. Rotring var fabrikatet som gällde. Pennor med linjetjocklek 0,13 mm, den allra finaste, kärvade ofta, ofta. Tuschet torkade i den tunna stålspetsen och proppade igen. Hade man tur gick det att lösa upp genom att lägga huvudet i vatten. Tusch slutade jag att använda då datorprogram kom in i ritningsvärlden.

De där rörpennorna fylldes med svart tusch i patronerna som satt på pennorna. Sen skruvade man på förlängningsskaft av hårdplast för att pennan skulle ha bra balans i handen. Det var viktigt att skruva på huven direkt efter användning, gärna med en vattendroppe inuti så att risken för torkning minimerades. Tuschritningar utfördes på transparent plast i olika A-format. Det där med tuschritande lärde jag mig under ett halvårs anställning på Hägglund & Söner i Ö-vik. Hösten samma år började jag på Teknis.


Olika byggnadskonsulters ritningar kopieras på olika färgat papper.
Arkitektritningar kopieras på vitt papper.
Konstruktionsritningar på blått.
Elritningar på rött.
VVSritningar på brunt papper.

Den här typen av pennor som ovan är ändå mina favoritverktyg - Caran d´Ache Fixpencil. Jag köpte en omgång på 1970-talet och de är fortfarande i full gång, helt felfria. Blyertsstiften jag använder till de här stiftpennorna är av fabrikaten Caran d´Ache eller Staedtler. Hårdheterna B, 2H och 3H med diametern 2 mm är de jag tycker allra bäst om. En riktigt bra penna att skissa med har grafitstift med 3 mm tjocklek och hårdhet 6B. Stiftpennorna använder jag när jag skissar och även för renritning av små projekt. För att få en jämn linje ska pennan snurras när linjen dras.

Stiftet i pennan behöver ofta spetsas. Då använder jag en sådan här pennformerare.

Men numera sitter man framför en skärm och använder ritprogram för att göra tekniska ritningar. Det finns olika program att välja på till exempel ArchiCad, AutoCad, Revit, Sketchup.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Att använda blyertspenna och rutat block går inte för sig om man vill framställa en teknisk ritning. Inte alls.

Bilden på blyertspennan är hämtad härifrån.

Men en sådan blyertspenna kan användas till mycket annat bra. Just pennan på bilden är sedan 1996 ett museiföremål. Den har använts av Astrid Lindgren.
"Blyertspenna, trä, grafit, lackerad. Sexkantig, gul, ändhylsa pressad metall, rött radergummi infattat. 'Made in China Keich HB' 1970-t anv författarinnan Astrid Lindgren, Sthlm. L 17 cm. Tuggad. Bilaga. G[åva] 13/11 1996 [av] Författarinnan Astrid Lindgren Dalagatan 46 Stockholm. [Brukningsort:] Stockholm."
.
.

1 kommentar:

  1. Är det någon som har intresse av att skapa, med passare och gradskiva. Jag har en uppsättning passare, som tillhör STAEDTLER system. Ett fantastsikt ritsystem. Kan det vara någon som kan förvalta ritverktygen, Pennvässare modell MARS, PASSARE för stora cirkla till mini mm. Hör av dig.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...