28 april 2018

En enkel begäran

Jag har anknytning till hembyn, jag är hemmansägare och jag är intresserad av vad som händer där och vad som beslutas. Som nybliven fastighetsägare fick jag kännedom om att det beslutades en hel del i byalaget utan att jag (och några andra hemmansägare) fick veta det. Vi blev inte kallade till byastämmorna. Jag upptäckte att det gick skrivelser till företag och myndigheter utan att jag kände till dem.

Självklart blev jag upprörd över att någon påstod mig ha åsikter som jag alls inte stod för. Så går det till i en dysfunktionell sammanslutning.

Därför skrev jag i god tid ett brev till åldermannen och bad om att bli kallad till kommande stämman.
https://lh3.googleusercontent.com/JgyaaV9WaoRq8xc8K8SQ7ejg6XcdSvsiaHZvMjJc8AAFK39dE7PLsh-YfPr4Q4cAsySQsTrqMnAueIBVj8gbThfnLD3WjnkN80dDboHpGX7jMZGP9wLkwPPL5SNUDMJtRPQPEETfl3nsnF5wxivmzJ7JCLDKzBoooa2HimHqEXZ37tQGZFdl_VQigUmROTkfKay31f4mmbbw5KeKpPZbhKzIUj8XrcVKVvnfbzSKEx0g7vYvUo6IKsYRSd0JsYWmmqw-V4YB-vY3ei4kJ7ve_WX3KDHYIjHmRPVX7PP9CAmVyQIZnGoLsGTpIAtdY-X-BXbTxT2WZBySzg6K8r2EHg1DpSm4PUkMFP0FwEEqrqzkGp6cwEgQThB-plFMjTL3ZxgDGVa_-47u_weg2mufGHIi9Mf3smIbXPhr7oqUD_quzaVc09KlnlYDYFhhOW1zTW1QYo86mUkBn6OGFt8l6o3IKUTxF9mqmCgknzlDWzRpqSvcXkonLj2WUtXjq1hDcEgMzCdgnQkdq9-x_KesvhTWMpyxPPLwhmh7FiKu0__kc8Xs0gszt5u58ix8lvuG2pSoGe-gThkD6Cz9q9lx5Utf6qcZ1OMHhTPHa66I=w800-h699-no

Svaret från "byamännens" "sekreterare" visar att man hade en grundmurad okunskap om föreningsliv. Min granne Erik gjorde sig besvär att svara med pappersbrev men vägrade att skriva ut datum för årsmötet som vid tiden för svarsbrevet var bestämt. Svaret innebar att jag fick ta reda på datum och tid för stämman på annat sätt, "styrelsen" hjälper inte till med detta! Vilken bisarr situation. Vid detta tillfälle hade ingen godkänd förening bildats, allt gick på lösa boliner vilket absolut inte gynnar ett demokratiskt förfarande.

Och dagordning - vad är det? Jisses, vilken avgrundsdjup okunskap. Och denna otidsenliga bykultur är jag del i. Det känns obehagligt eftersom jag ser att okunskapen fortsätter och förs vidare till nästa generation. Jag inser att hemmansägarna på 1800-talet hade större kontroll på vad som gällde för en byastämma och vad som ska avhandlas på denna. Vi vet inte ens vilka markområden som vi har att förvalta och inte heller finns det intresse av att gemensamt reda ut detta.

Stämman det året gick av stapeln den 21 april skulle det visa sig.
Att ha kunskap om skillnaden mellan ideell förening, delägarförvaltning och samfällighetsförening är i de flesta fall bra och oförargligt. Men inte här i byn eftersom att ha kunskap också innebär makt. Kunskap är därför farlig och utmanande för styrande människor utan öppenhet och självkänsla. Människor som har kontrollbehov för sin egen vinnings skull. Kunskap blir till hot mot "det gamla" och beständiga. Den här inställningen har fortsatt och fortsätter i byn, det är enbart mina ifrågasättanden som hörs. Jag anses fortfarande "farlig" som söker demokrati, inte maffiafasoner, och har därför utsatts för hot. Jodå, det förekommer inte bara i stora sammanhang utan även i en liten by som detta.
.
.

6 kommentarer:

  1. Jag ser vissa likheter med en annan omtalad gammal sammanslutning!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fungerar inte som det bör i Svenska Akademien heller. Det är så sorgligt i mina ögon. Splittringen kvarstår och idag fick vi veta att Sara Stridsberg lämnat.

      Men pressen granskar Akademien och vi får veta en del av vad som händer, ingen utifrån granskar den samfällighetsföreningen i denna lilla by så oegentligheterna fortsätter kan jag berätta!!!

      Radera
  2. Ja, det där har nog förekommit på fler ställen, särskilt om det är samma människor som har hållit i trådarna länge och inga nya tillkommit. Nya människor innebär "ett hot" eller "bekymmer". men märkligt att läsa att inget datum kunde ges när det ändå skrevs ett dokument! Det kostar ju inger, men ger mycket! Det behövs mer ljus och luft i Sverige! Heja dig! Lugn och Fin!

    SvaraRadera
  3. Bedrövligt!Det märkliga är att du är från byn och ändå räknas du inte. Du kan inte vara den enda som är delägare i en bysamfällighet och inte är skriven på platsen.Jag såg att sista december i fjol så var det en massa servitut som gick ut enligt Lantmäteriet. Om de inte förnyades innan dess så var de borta. Vem ska lära ut demokrati i dessa tider? När så få har verklig kunskap om vad som är skillnaden mellan en idellförening och ett nätverk och en ekonomisk förening. Stadgar kan förändras så att de anpassas till nya förutsättningar. Tycker Tant Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. En samfällighetsförening bildades 2007. Utan mina kunskaper skulle det inte ha genomförts! Men fortfarande är kunskapen om hur en samfällighetsförening SKA fungera mycket låg. Tyvärr, eftersom det inte gynnar öppenheten.

      Och ja du, vi känner till att demokratin är hotad i alla möjliga sammanhang och samhällsnivåer.

      Radera
  4. Jo, men det finns också en "låt-gå" princip. Det finns ju något som heter andelstal när det gäller samfälligheter, kanske i synnerhet om de innefattar vägar. Det är inte alltid så populärt om man vill dra igång en process och införa andelstal. Jag är lite kluven måste jag säga. Det kändes rätt att göra det, men när man tänker i det stora hela och de som bodde "mitt på sträckan" an en genomfartsled, fick mycket högra avgift än de som bodde nära, så kändes det inte riktigt rätt. Har man skog och jordbruk kanske man sliter mera på vägen, i vart fall periodvis. men just för skötsel av vägar, som är en stor kostnad, kan jag nästan tycka att grundavgiften skall vara mera lika, då egentligen alla har lika stor nytta av den. Det var roligt att du tog upp det här, det är mycket intressant! I samma samfällighet blev det ett himla raabalder när utomstående fick göra arbete på väg och inte lokal förmåga som i princip hade totalentreprenad utan urskiljning. Det här med upphandling är inte alltid med på agendan heller, fast det finns i lagen.
    Som sagt, mycket intressant.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...