8 december 2018

Som jag ser det

Nu har jag ordnat det så som jag inspirerats till under årens lopp. Först och främst en mörk/svart tapet med glimrande guldinslag. En fotogenlampa som lyser lagom starkt och ger möjlighet att njuta av mörkret och rofyllt reflektera över tillvaron. Vita, gamla spetsgardiner av bomull som dämpar övergången mellan fönstrets dagsljus och den mörka tapeten. Fönstren är original med vackert profilerade fönsterfoder och bågar samt gammalt ojämnt glas.


Inspirationen kommer bland annat från det här rivna huset i grannbyn. Där på bottenvåningen mot söder, i husets mitt, låg en kammare. (Ett av kammarens två fönster var dolt av en hägg som slagit rot vid stenfoten vilket inte hjälpte upp husets konstruktiva status.) Den där kammaren hade en av de vackraste tapeter jag sett, då, när jag besökte huset. För att inte tala om trapphallen med den elegant svängda trappan med det vackra räcket. Den där upplevelsen i kammaren fanns kvar länge och slutligen fick mitt eget hem också en guldglimrande upplevelse.

Den där gamla tapeten var magisk, de vackra blåsta glasen förtjusande, fönsterprofilerna gränsöverskridande, rummen hade vackra proportioner, trapphallen ovanligt majestätisk för att finnas just här. Så var det!

Huset är borta sedan flera år tillbaka och bostadshuset från 60-talet som skymtar till höger där bakom fick för ett par år sedan en utsikt mot en mörk fönsterlös modeindustrilokal uppförd av sandwichelement och med en stor, svart, obearbetad asfaltyta framför.

Den asfalterade ytan ligger mellan modeindustrilokalen och det äldre, vackra men rivna huset. I mina ögon ett nerbyte. Det här är ett lämpligt exempel eftersom det rivna och det nybyggda fanns/finns inom ett stenkasts avstånd. Men så många fler exempel skulle gå att visa på när det gäller nybyggande. Jag har en känsla av att man här på "norrländska" landsbygden tycker om det "rör sig", om "det händer något" är detta bra eftersom arbetstillfällen skapas. Jovisst, men för trivseln är även byggnadens skönhet eller estetik viktig.

Jag är glad över att få access till den där byggnaden som gav mig inspiration.

Landsbygd i små kommuner behöver en styrd och genomtänkt arkitekturpolitik. Det sägs att det går snabbt att få bygglov i små Norrlandskommuner och det är förvisso sant. Vem har kompetens att granska ritningarna? För att inte tala om rivningslov, det behövs knappt. Finns ingen fast bygglovsarkitekt utan en ambulerande sådan, som servar ett tiotal små kommuner, finns heller inte någon som har känsla för platsen, landskapet, samhället. Man tillåter rivning av goda, miljövänliga, vackert proportionerade traditionella byggnader. Man tillåter byggande av okänsliga volymer på fel platser.

Idag är arkitektur på landsbygden främst exklusiva retreats och designhotell, en plats för turister och influgna konferensdeltagare som vill njuta av natur, tystnad, mörker, kanske snö. Borde det inte satsas på de landsbygdsboende som bor permanent istället för de tillresta? Men lokal byggnadskultur, av och för landsbygdens invånare, har numera sällan med god arkitektur att göra. Jag kan känna en sorg över detta, att det satsas arkitektur och skönhetsupplevelser på andra än de landsbygdsboende själva. Visst är det så.

Tree hotel i Harads
Hotellidé vid Vindelälven
Bastun Solar egg 
Vad kännetecknandet för en plats, en by?

Visst är det viktigt för en by, likväl som för företag, med storytelling. Att bli stolt över sin historia.
.
.

5 kommentarer:

  1. Jag kan visst hålla med om att modehuset inte är vackert. Men jag tänker att en asfaltsyta är bättre än en i grus som blir gropig och dammande om vart annat.

    Och så är det en upplevelse att handla där. Jag Hatar att handla kläder, men där känner jag mig fin och sedd.
    Vilket inte betyder att jag handlar kläder mer ofta än jag måste ändå.

    Jag tänker att affären ligger där den gör för att den har en historia i byn. Det skulle vara tråkigt om den, bara för att den blivit stor, hade flyttat till någon av de närmaste städerna. Jag tror att läget gör den intressant också: kan det finnas nåt intressant på landet? Kom med och se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar att det ska vara fint att se på även för de som passerar förbi dagligen, inte enbart för de ser interiören. Eftersom ett ishockeyproffs är delägare med sitt förvaltningsbolag (han vill ha någonstans att placera pengar) bör mer intresse och därmed ekonomiska medel ha kunnat ägnats åt exteriören. Visst har denna lokal en historia i byn sedan 1922 men det hade även den nu RIVNA vackra byggnaden, ja än mer historia.
      Att vi ser olika på miljö och omgivning står klart - en asfalterad yta kan göra vacker med olika medel. Det är t ex landskapsarkitekter utbildade att klara av. Detta som vi ser är ingen Bullerby-byggnad eller parkering.
      Att bli sedd är viktigt så klart. Det vet vissa näringslivsidkare. Det som ger mej funderingar över landsbygdens val är att det kan verka viktigare att vara moderiktig då det gäller kläder, smink och frisyr men utseendet på det egna hemmet och byggnader i landskapet lätt kan lämnas därhän. Se bara på dessa tillbyggnader som förvanskar ett tidstypiskt bostadshus.

      Vad är vackrare vardagsvara? Vad är vacker och intressant arkitektur? Visst bör man försöka höja den estetiska nivån även bland människor som inte besitter kunskap om husbyggande och arkitektur. Att säga nej till det påståendet är ju detsamma som att säga att man "inte ska kasta pärlor för svin". Och då kommer vi in på folkbildning som är ett stort ämne.

      Radera
    2. Den typ av byggande med sandwichelement som vi ser på bilden är inte av lokal karaktär, var till utseende eller vad gäller material. Men det rivna huset hade båda dessa element. Industribyggnader och kontorslokaler uppförda av plåtklädda frigolitelement kan vi se växa upp längs infarter till många städer eller i industriområden. man bygger volymen och skär därefter hål för fönster som stoppas in. )Jag brukar fundera över brandsäkerhet och plastisolering.)

      Radera
    3. En parkering (asfaltsyta) får gärna ha en mängd träd planterade i sig. Sånt uppskattar man när det är varmt ute. (Och sen kan säkert snöröjningen ha åsikter andra tider.)

      Radera
    4. Det finns även ett flertal andra sätt att lätta upp en parkeringsyta så att den blir behaglig. Grus är inte ett av de jag tänker på.

      Radera

Tyck till om du vill...