18 maj 2019

Masonite - in memorium

Bland så kallade "byggnadsvårdsexperter" märker man ofta ett förakt för dessa träfibersskivor. Att förakta masonite i alla sammanhang kan tyckas vara enögt. Tids nog får materialet sin revival.

Men trots allt är vi ett antal byggnadsvårdare som har tilltro till detta material. Jag bara undrar - varför ska jag riva bort masoniten i en inredning som bygger på detta material? Då tänker jag på mitt eget masonitekök, ett funkiskök byggt ett material helt utan farliga tillsatser. Att skala bort eller dölja inredningens träfiberskivor vore att förstöra kökets själ. Det skulle även vara att ta bort det kulturhistoriska värdet.

https://lh3.googleusercontent.com/SO09TweBigsMV_2NdEwlYoLCraZEGTVhsjx1mkMxKeWDk-Fc3tWgVpQWJf1SpYe1ZSD9yNXYYk7v3fxLT-YPj4IIGskGYHcV3_VviGRU0Sa2J7xLvZyN_UH0VWglv8tkXlf9LMb5VdL1vpAMx5zGHRmiv-J0eyb-bOjpD8XXKE8JRnQC0itl-3M7bor22zlCPcGCw3QfSm6R_bmFuHWXX2iEQqfgfQkCv_8L5SRNli6DAGB4ht0ihMRtpBtEzWzbxxNQuaHNJmheoUM0CQG5_ZQtbluhluQ_6MN0eYKZRZgK2TfLDudXgIbBTgyLAeLjtMjQysQDMmXrqVLAMV13jLp4yjsjlQUI7O3pWG7qORyMia1oysuyuQhuxsV-z2PDjqZLmDjOywrr5YylQrjLQun-Pjh3ykgvN_GDJ4ol4jk-0H7FAUkfx-Wp_quAd631VwXe4fUHOdov1A1u642m018njIZF63IqCzD7dKn1YWY1XaQ4DnR1G2WHcMUT0Gjc7Lsw7WW5-nmsJRzomQodyikN-4yhNQkFGMMEvbklSuHnZPLpbzbaurpAoju8zvYS_BHgKEA3ASevaGlt6R3NfSU5pzNfSs5ZFdqXqP6m60Y8VbvcUV1krEv_yhg3Ucau-f_Wg5A-tD6Z1it32xVs0AMAzefaFNk6=w687-h916-no

Sara Thorn är en timmerkvinna och multikonstnär som tagit masonite på allvar och fört upp det ytterligare en nivå. Den bruna, pressade träfiberskivan från Rundvik hedrades 2012 på Liljevalchs konsthall med en minnestavla gjord av Sara - Slöjdingenjörn.

Så här beskriver hon minnestavlan på bilden:
Jag tog en bild på en sak jag hade med på Slöjdutställningen på Liljevalchs 2012 med anledning av att Hemslöjden fyllde 100 år. Då hade Masonite ganska nyligen gått i konkurs, vilket jag tyckte var väldigt ledsamt. Vad som än hände i världen så tänkte jag att fabriken tryggt skulle finnas kvar med sina enorma pysande pressar och de dovt mullrande ångkanonerna. Eller kanske anade jag någonstans att det inte skulle vara för evigt. Den är gjord av vanlig Masonite och gubben i oljehärdad. Texten skar jag ut med skalpell av japanskt katagamipapper som jag gillar för att det påminner om Masonite i både färg och att det har en speciell lukt. Det sades att maskinerna såldes till Thailand så kanske snurrar de än och gör Masonite, vem vet?

Saras instagramkonto: slojdingenjorn
https://www.instagram.com/slojdingenjorn/
.
.

2 kommentarer:

  1. Jag tror masoniten har börjat få sin revival redan nu, men tyvärr lite för sent. Det är bara att beklaga att Sverige inte längre har kvar någon tillverkning av våttillverkade träfiberskivor (masonit, tretex, board). Det är ju egentligen ett material som ligger helt rätt i tiden: hälsovänligt, plastfritt och nedbrytbart med en relativt miljövänlig produktion. Och hur ska vi underhålla alla hus från 30-talet och fram till och med 70-talet på ett byggnadsvårdriktigt sätt? För några årtionden sedan fanns en uppsjö olika kvalitéer plus specialsortiment. Nu får man vara glad om bygghandeln alls har någon hård eller porös board i sortimentet.
    Sara H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer fullt ut i det du skriver.

      Radera

Tyck till om du vill...