26 maj 2019

Trådarbete: mjölsikt

I min ägo finns ett föremål i trådarbete som jag fortfarande är djupt förtjust i. Lite genial är konstruktionen allt. Det har använts av min mormor.


I Västerbottens museums samlingar finns en likadan tingest, en “Mjölsikt”. Arkivarierna bokför noggrant varje föremål och av mjölsikten i museets samlingar framgår följande:
  • Brukare Märta Björnwall, Umeå
  • Brukare Gunnar Björnwall, Umeå
Märta Björnwall (1911-2001)
Titel: Folkskollärare

Hemland: Sverige
Hemlän: Västerbotten
Hemkommun: Umeå
Hemort: Umeå
Födelselän: Gävleborg
Födelselandskap: Hälsingland
Födelsekommun: Söderhamn
Födelseort: Stugsund


Gunnar Björnwall (1905-1984)
Titel: länsassistent

Hemland: Sverige
Hemlän: Västerbotten
Hemort: Umeå
Födelselän: Norrbotten
Födelselandskap: Lappland
Födelsekommun: Arjeplog
Födelseort: Arjeplog

Fler kulturhistoriska föremål som Bergwalls lämnat till museet finns redogjorda för på VBM.
.
.

4 kommentarer:

  1. Min har också kom till mig från mödernet - förmodligen använd av mormorsmor och hennes döttrar. Och jag använder den varje gång jag bakar.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så trevligt med dej Margaretha, att du använder gamla föremål. Visst fungerar den bra.

      (Och vem vet - kanske är även min äldre än från mormors tid.)

      Radera
  2. Klart man ska använda sina prylar!
    Under min skoltid gick jag vintrarna igenom klädd i min mormors gamla bilrock. Ibland hörde jag hur folk viskade: det är hon som brukar stå vid Rådmansgatans T-bana. Det gick inte att missa mig.
    Och nu när jag röjer här hemma, hittar jag ännu mer som jag kan använda.
    M

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...