27 oktober 2019

Naturnära skogsbruk



"Det är skillnad på naturlig skog och trädåkrar. I en tid när trä ska användas till allt (vilket till stor del är glädjande) måste vi också prata om vilket skogsbruk vi ska ha! Trä är inte per automatik hållbart. Vi behöver ställa om från dagens trakthyggesbruk till ett skogsbruk i samklang med naturen. Plockhugget, som gjort den här videon, är en av föregångarna som redan idag tillämpar hyggesfritt skogsbruk. (så som man också nyttjade skogen innan den industrialiserades."

Videon fann jag via Ekobyggportalens facebooksida den 19 oktober 2019

En video med lite längre innehåll (7 min)

Detta skulle jag kunna orda mycket om.

Härom dagen var jag på ett besök på en arbetsplats där gamla slussportar renoverades. De kärnrika furur med väldig stamomkrets som krävdes hittades i Småland. Inte i "Norrland" där furorna många gånger borde vara än mer senvuxna och med täta årsringar.

Jag undrar: var finns en entreprenör med de åsikter och rekommendationer (som kommer fram i klippen) i norra Sverige, i Västerbotten? Den skulle jag vilja komma i kontakt med.
.
.

2 kommentarer:

  1. På Torsta-skolan i Ås, Jämtland har man tagit upp detta i utbildningen. Kan hända att läraren där vet något.
    Det låter mycket klokt, snällt för miljön också.
    Hoppas att du får lite tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Norra Norrland har kanske inte så mycket att ge när det gäller det här sättet att sköta och tänka om skog...

      Radera

Tyck till om du vill...