15 mars 2021

Liten blåklocka

Liten blåklocka utsågs den 13 mars 2021 till Sveriges nationalblomma genom en omröstning ordnad av Svenska Botaniska Föreningen. Hur glad blev inte jag över det valet...

https://1.bp.blogspot.com/-YZATk67c9OM/T2x7BUAtR1I/AAAAAAAAEd0/y8uQHFAYBVo/s1600/bl%C3%A5klockor-web.jpg 

Under min första sommar med en systemkamera fastnade en hel del växter på filmen. Ett trevande försök som visar var mitt intresse låg. På ett av fotona från 1977 syns många små blåklockor, den enda blåklockan som växer här. Stor blåklocka finns normalt i söder upp till Uppland.

Liten blåklocka (lat. Campanula rotundifolia L.), växte i enorm mängd i Lögd´ på den då torra vackra markytan där nu två hyreshus är uppförda och en bilväg anlagd. Just så som marken var beskaffad före bygget skulle jag vilja ha min tomt - torr, karg och med passande örter. Kattfötter skulle jag inte tacka nej till. Smaragdgrön tät och kortklippt villagräsmatta hör absolut inte ihop med min före detta bondgård. Det enda som är säkert är att många av ängsblommorna minskar när marken inte sköts som när här var ett levande jordbruk. Monokulturerna ökar istället.
 
 
Sista sommaren innan Riks13 byggdes om  till högre status (klart 2018) blommade mängder med vackra blåklockor längs den torra, sandiga vägrenen. Det var vackert och jag visste att de skulle försvinna vid ombyggnaden av asfaltvägen så jag tog hand om en tuva och planterade den på min gård.
 



Är detta vad som menas med en ARTRIK VÄGKANT som det hävdas på Trafikverkets gröna skylt???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...