25 december 2022

Julkrubban

 

Detta är min alldeles egna julkrubba som jag lekte med en gång i tiden. När den tas ur sin kartong luktar det alldeles speciellt, lite syrligt då den har förvarats i ett ouppvärmt rum ända fram till jul. Figurerna är schablonmässigt tillverkade och målade men som jag tyckte om alla de där figurerna och tillbehören - det var ett dockskåp som bara fick lekas med under jularna.

Jag har sett så många fantastiska julkrubbor sedan dess, katolskt överdådiga, fantasifullt roliga - men ändå finns den här spartanska och reformerta krubban kvar långt in i hjärtat med hågkomsten av fina jular. Krubban visar en agrar miljö på vissa sätt likadan som jag själv växt upp i.

2 kommentarer:

  1. Min barndoms julkrubba, som nu är i min ägo, är väldigt lik din. Figurerna verkar vara exakt lika men själva byggnaden skiljer en aning. Nostalgi.
    Gott slut på 2022 och gott nytt 2023!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är den unik - men den är en kär ägodel. Precis som din. Gott slut och önskan om ett bra 2023!

      Radera

Tyck till om du vill...