25 november 2023

Skogen mår bäst när man kör med häst

Timmerkörare. Pappersklipp 1939.

Som jag letat efter ett foto från ett projekt i Hälsingland som jag arbetade med där hästar användes i skogen vid drivning, avverkning av rotposter. Men jag har inte hittat den än. Det var där jag såg rubrikens slogan för första gången. Även i Bohuslän arbetade jag med ett häftigt projekt där ett par fjordingar användes för att hyvla stickspån vilket finns på film.

Det är så givande att träffa på landskapsvårdare och skogsägare som tror på hästar som dragdjur och inte ser det som bakåtsträvande. En av de som menar att detta med hästar i skogsbruket är en tillbakagång i utvecklingen är min syster. Så olika är vi. Antagligen menar hon sig följa med i tiden, avlidna människor och därmed kulturhistoria är inte heller högt listade.

Det finns skogsbruksföretag i landet som kör med häst, de är värda all eloge. De finns t ex i mina båda hemlän.

2 kommentarer:

  1. Vilket fint silhuettklipp! I min barndom var hästar en självklarhet i skogen. Vad fort det har gått! Nu är alla marker sönderkörda och skogarna mår inte alls bra. Kan man hoppas på en hästrenässans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan vi hoppas, Karin. Men ärligt talat tror jag inte att det blir så i det stora hela, maskiner är bekväma och snabba - natur och miljö får finna sig i den ovärdiga behandlingen. Tyvärr.
      Visst är silhuettklipp sköna. Jag samlar på dem utan att vara nörd.
      /Viola_T

      Radera

Tyck till om du vill...