15 november 2023

Mitt 50-tal

 

Tekoppar Atlanta formgivna av Wilhelm Kåge för Gustavsbergs porslinsfabrik. De producerades 1937- 1958. Till hushållet köptes ett dussin in till Karin-dagen den 2 augusti 1958.

Svart arbetsbänk av trä med kantlist av fernissad björk skruvad med kullrig spårskruv. Höj- och sänkbar Hema-stol vid arbetsbänken som är anpassad till fönstrets höjd. Observera bakbordet under arbetsbänken att ta fram vid bak. Så praktiskt!

Heltäckande rostfri diskbänk vid vilken man kan stå utan att kröka rygg, stänkskydd av rostfri stålplåt. Platsbyggd köksinredning med Trycko-beslag, skjutdörrslister och lådbeslag av fernissad björk..

Detta är delar av mitt välbevarade 50-tal. Finns din barndoms kök kvar?

4 kommentarer:

  1. Så välbekant alltihop! Skjutdörrarna, beslagen, bakbordet ... Mitt bakbord har blivit hemlöst eftersom det satt vid sidan av kylskåpet. När kylskåpet pajade satte jag dit ett som var 10 cm bredare och då försvann bakbordets lilla holk. Köksinredningsstandarden nådde nog sin höjdpunkt på 1962, tänker jag, då riktlinjerna från 1950 uppdaterades, utan att de försämrades. Sedan dess har det gått utför.

    Snygg kopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att spara det som finns så länge det går är min devis, hälsar Viola_T

      Radera
  2. De platsbyggda skåpen är alla kvar, med övervägande Trycko men även något adopterat snabelhandtag. De pressade bygelhandtagen på lådorna hade gett vika för rullatorn.. De gamla Perstorp-skivorna var både kläm- och brännskadade av tidigare hemmapysslare. Var enklast att lägga dit stavlimmad ek och därmed få det fräschare. (Vann samtidigt lite yta intill kaffe-bryggaren.) Plåtarna är däremot i det närmaste outslitliga? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola_T hälsar: Trevligt att läsa, Erik, att köket vårdas väl.
      (Fortfarande omöjligt att svara som förr på kommentarer. Vari felet består kan jag inte reda ut.)

      Radera

Tyck till om du vill...