4 februari 2024

Öppen spis

 

Här har eldats flera brasor i januari. Levande eld är fridfull och stämningsskapande när den är under kontroll.

Extra tryggt är det sedan ett gnistgaller införskaffades. Ren form, strikt och inget smideskrimskrams. Det placeras framför brasan om ingen person finns i rummet.
*
Öppen spisen är från 1950 och har inte någon direkt verkshöjd, en rakt-på-sak-spis. Men den är original och den har inneboende minnen. Därför ska den inte vitputsas eller på annat sätt förändras. Den är bra som den är bara därför att den är ursprunglig från den tid då övervåningen inreddes. Ett tidsdokument.

3 kommentarer:

  1. Snyggt gnistgaller! Och så härligt rogivande med en brasa som får brinna ner och falna. Alla de där spännande världarna som uppstår i glöden innan de rasar ihop.

    Själv är jag på jakt efter en bra kamin. Jag behöver något som ger snabb värme, annars vore kakelugn en bättre lösning. De två kakelugnar som jag räddade från mitt föräldrahem står numera i dotterns hus på landet och ger underbar långvarig värme. Men i min stuga behöver jag få upp värmen när jag kommer dit på vintern och rummen är helt utkylda, så det får nog bli en kamin trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott med en snabbverkande kamin. Öppenspis är hemtrevligt men man "eldar mest för kråkorna". Vi eldar i kamin på bottenvåningen och värmer huset.

      Radera
  2. Hoppsan, jag tror att min kommentar gick iväg som "anonym", vilket jag ju inte är!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...