11 december 2009

Pappersstjärnan på fönsterrutan

Jag tycker mycket om den pappersstjärna som under många år klipptes ut till adventstider hemmavid. Den klipptes ut av smörpapper och klistrades med lätt hand på fönsterrutan. Mot mörkret avtecknar den sig ljus på insidan om rummets lampa är tänd - från utsidan syns den lika bra. På dagtid skimrar den inne mot den ljusa snön. Den har följt mig genom livet efter en mall som mamma gjorde till mej nån gång på 80-talet.


Härom året tittade jag igenom några tidningar, Husmodern, från 1950-talet. De var insatta i en pärm av mamma och därmed bedömda som bevaransvärda. I en fanns adventsstjärnan beskriven, på tidningsbilden syns den längst upp till höger. Den är formgiven av Lisa Bauer, då välkänd illustratör. Stjärnan kommer att synas på ett par foton i kommande inlägg, det första till Lucia. Adventsstjärnan av papper är en del av min adventstradition - så genialiskt enkel helt utan behov av elektricitet.

3 kommentarer:

  1. Men åh så härligt att kika in här igen, här är så mycket intressant och spännande information. Här ser jag att jag behöver komma tillbaka i helgen och läsa mer :-) Har varit så galet hektiskt den senaste tiden så att jag har inte hunnit hänga med bland bloggarna som jag brukar läsa.

    Vilken härlig tradition med stjärnan i papper, kan tänka mig att den är jättefin. Blev också väldigt nyfiken på boken om svenska allmogehem, den har jag faktiskt inte hört talas om förr.

    Tack för din fina kommentar om bilderna inne hos mig.

    Ha en skön 3:e advent!

    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Å nu väcks minnet av alla vackra stjärnor vi klippte som barn och hängde i granen; mors stjärnor blev vackrast för hon kunde klippa efter de svåra mönstermallarna.
    Men det var en rolig sysselsättning och vi klistrade små stjärnor på julklappspapperet som ibland var återbruk och därför hade sina skavanker som måste döljas. Vips- med en stjärna blev allt så fint.

    SvaraRadera
  3. Med enkla medel och i gemenskap skapades vackerheter. Det var och är kul...

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...