22 juli 2017

Välkomnande öppenhet

Bli medlem och stöd din hembygdsförening, Grundsunda Hembygdsförening.
Genom att bli medlem så erhåller Du årligen minst två nr. av vår medlemstidning ”Grundsunda Skorven” med många intressanta artiklar och bilder från vår bygd, dessutom stödjer Du föreningens arbete med att bevara, utveckla och visa vårt kulturarv.
Bor Du inom Grundsunda kommundel, enskild 100 kr., par 150 kr. / år.
Bor Du utanför Grundsunda, enskild 150 kr., par 200 kr. / år. (50 kr. i porto)
(...)
Jag tycker mycket om ideella föreningar som öppnar sig utåt, visar upp sin verksamhet och annonserar om den på annat sätt än en lapp på lokala anslagstavlan. I det fallet är Grundsunda hembygdsförening så mycket mer ett föredöme än bygdegårdsföreningen här i bygden eller för den delen hembygdsföreningen i kommunens huvudort/tätort. Trots att det endast är ett par mils avstånd är mentaliteten väsensskild. Heja Grundsunda Hembygdsförening säger jag. En medlemstidning ges dessutom ut, precis som hembygdsföreningen i mitt sydligare permanentboende.

Det enda som kommer från bygdegårdsföreningen här i byn är en årlig inbetalningstalong tillsammans med årets program. Det anländer i postlådan då halva året gått och halva verksamhetsårets programpunkter genomförts. Att man inte vill ha "ambassadörer" utanför närområdet står klart. Efter kontakt med bygdegårdsföreningens ordförande för några år sedan fick jag veta att en hemsida skulle läggas upp under riksorganisationen. Pyttsan - under fliken "Nyheter" där finns förra årets program. Ridå! Uppdateringar saknas.

Men rätt ska vara rätt. Eftersom jag för närvarande befinner mig i byn kunde jag dock läsa på anslagstavlan om programpunkten som i onsdagskväll gick av stapeln. En trevlig kväll vid fäboden gick av stapeln. Direkt därefter hann jag med en sträcka på "Formstråket", typ konstrunda, som pågick i kommunen mellan 18-22 samma kväll. Humlebäck, Pjöller design och Öre gårdsbageri besöktes. Det var härligt mycket folk i farten.


1853 lämnade de södra byarna Ava, Rönnholm och Öresund Grundsunda socken och fördes över till N-lings socken. Min farmorsmorfar Jacob från Rönnholm konfirmerades i Grundsunda kyrka före avskiljandet och bodde under tiden han "gick och läste" i en av de små timmerstugorna som står kvar på Grundsundavallen.

Ytterligare en Grundsundakänning finns på ett stort föremål för hushållsändamål i min ägo. Där finns många karvade initialer samt en inskription med ett namn på en kvinna från Grundsunda. Vid tillfälle ska jag gå igenom och dokumentera samtliga inskriptioner - karvade, skrivna med blyerts eller skrivna med rödkrita. Sämre tidsfördriv kan man ha :-)
.
.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag måste TACKA för din superfina reklam du ger vår Hembygdsförening. Men det är inte utan arbete att ta fram en medlemstidning som alla ska tycka om och finna intressant. Vi har mycket material att "ösa ur", ca 35 hyllmeter handlingar och 14 000 fotografier, skulle det fattas till tidningen så tar vi ur arkivet. Men målsättningen är att det ska vara medlemmarna som ska bidra med artiklar. Grundsunda Skorven har funnits sedan 1985 och föreningen har hunnit med att ge ut drygt 90 nummer. Intressant att se det du visar "Christina Jonsson 1823", förmodligen en vigselgåva? När du gått igenom alla namn och bomärken får du hemskt gärna kontakta mig, kanske något vi kan tillföra vårt arkiv. Hälsn. Sti N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det är ett stort ideellt arbete bakom er medlemstidning i Grundsunda hembygdsförening. Så lovvärt att ge ut den!!! Intressant med de handlingar och fotografier som finns i arkivet - en kunskapsbrunn att ösa ur.

      Ja, jag berättar mer om inskriptioner och bomärken när undersökningen är genomförd!

      Radera

Tyck till om du vill...