14 oktober 2010

Första snön

Härligt med nyplöjda tegar, det har jag nämnt förut att jag tycker om. Nu har lägdan nedanför stugan, som var familjens sommarbostad på andra halvan av 50-talet, jordiga tiltor. Så här såg det ut går:

Så här såg det ut i morse då vi gav oss iväg hemifrån. Den första snön anländer. Då vi kom tillbaka hade den försvunnit här vid kusten.

Vi tog en sväng till stan och körde inlandsvägar hemåt. Vintriga och vackra syner mötte oss!

Här har någon plöjt under dagen så förmiddagens snö hann inte falla på tegarna som lyser mörkbruna mot grönvita lägdor. Husen ligger uppe på höjden. Rätt tjusigt landskap tycker jag.

För övrigt är golvet i rökbastun nu tillbakalagt med ny primärbärning på de gamla naturstenarna och med de gamla golvplankorna på plats. Skönt men ganska trista bilder blir det allt, visar kanske senare.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Mysigt med första snön. Här har det inte kommit något alls. På sätt och vis är det skönt, vinterväglag är inget jag längtar efter. Hoppas dock på en riktig smällkall vinter med mycket snö i år igen.

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Jo, det är fint med öppna landskap och en levande byggd. Här i byn där vi bor finns inga kor kvar, men det kommer kor från en annan by som håller tegarna öppna varje sommar. Lite konstgjord andning ...

    Själva kämpar vi med att hålla våra ängar slagna för slyn kommer blixtsnabbt.

    Funderar på får men har aldrig haft såna, så vi vet inte om vi kan hantera det hela.

    Vi får se med tiden ...

    Ha det gott !
    MVH/ Susanne O

    SvaraRadera
  3. Anna, visst är det väl skönt med kall och snörik vinter om man har vinterdäck på bilen :)

    Susanne, jag trivs bäst i öppna landskap... Jo nog är det som du skriver. Jag har nära bekanta som inte har förstått kopplingen mellan öppna landskap, lägdor, och antal kor (+ lite hästar).

    Kanske är vi fossil som kämpar mot den s k utvecklingen!? Får tror jag är trevliga och ganska lättskötta men visst är det ansvar med djur. Lev väl!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...