5 oktober 2010

Typiskt välkomnande

En bro i norra Sverige. Jo, vi säger bron här om entrétrappan.

Jag är lite förtjust i mattan som ligger på bron. Här är det en plastmatta men lika ofta ligger trasmattor av tyg på broarna. Visst är det väl välkomnande? Vilket extrabesvär husets invånare skaffar sig. Åsså står "piassavakvasten" med plaststrån där och borstställningen för att få bort snön från skorna står på plats året om. Så typiskt för hus i hembygden där äldre bor.



Det här huset är väl från 1940-talet kan jag tro. Panelen är senare utbytt till lockpanel och ommålad. Huset kan mycket väl ha varit målat i en ljus linoljefärg ursprungligen men sen ville ägaren på 70-talet eller kanske 80-talet ha en röd stuga (det var vanligt då) men slamfärg (Falu rödfärg) går inte att stryka på annan färgtyp. Eller så var huset falurödfärgat men ansågs inte vara tillräckligt fint eller så sa färghandlarn att det lasyr eller latexfärg var bättre. Färghandlare har stor makt minsann. Ytterdörren byttes i samma veva och broräckena också.

Den onödiga dörrklockan med Friedland som namn installerades säkert också på 70-talet. Taket försågs med plåt och att den inte är inte underhållsfri syns ju. Det hela är inte min stil, som byggnadsvårdare ser jag hellre andra material och allra helst de ursprungliga. Men ändå ser jag något rörande i det hela - det är nog mattan på bron...

Jag vet inte vem som bor här. Huset ligger inte i min by men skulle kunna göra det. Mitt och morfars hus har också förändrats men på andra sätt. Det vill jag i min tur ändra på lite försiktigt.
.

Kanske har  även andra bloggare åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag är ju uppväxt i norduppland, och där säger vi också bron. Men jag har insett att folk boende inte alls långt bort inte fattar vad jag menar.

    SvaraRadera
  2. Kanske är det skillnad mellan stad och land när det gäller bro och trappa. Har precis som du märkt att i stan/städerna förstår man inte mitt ordval då jag säger "bro". En bro går ju över ett vattendrag. Ju...

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...