2 oktober 2010

Att förstå en annan människa

Vad tror ni om anfäderna och anmödrarna flera generationer bort? Tror ni att det går att förstå deras val i livet, deras syn på tillvaron? Tror ni att det går att sätta sig in i deras situation? Svaret beror nog på vilka filosofiska glasögon vi använder.

POSITIVISM: enbart det påvisbara är användbart inom forskningen.

MODERNISM: de äldre samhällena anses lik den egna tiden.

PRIMITIVISM: motsats till modernism. Kanske just nu på modet.

Hur tänkte de här två kvinnorna? Skulle jag kunna förstå hur de resonerade? Kan jag förstå deras syn på tillvaron med tanke på den sociala samhällsstruktur jag lever i idag? Konvenansen var så annorlunda under 1860-1870-talet jämfört med nu. För att inte tala om ännu längre tillbaka, hur tänkte verklighetens människor i den tid då kameror inte fanns. Skulle jag tycka att de var inskränkta, humoristiska, fritt tänkande, ifrågasättande, dogmatiska, toppstyrda, rena rama ufon? Kunde de skriva? Undertecknade de viktiga dokument med namnteckning eller bomärke?

 























Kvinnorna på fotona, säkerligen porträtterade av en byfotograf, finns i min morfarsfars styvfars fotoalbum, i Jonas Forsbergs album. Det är kvinnor från bygden men jag har inga namn på dem. Den övre, lite manhaftiga och surmulna tanten tänker jag dock kan vara någon som står mej lite närmare - men vet gör jag inte. En trulig bondtant som sitter lite valhänt men ändå på ett sätt som gör att jag tror att hon har gott självförtroende. Den andra i vackerklänning och vackerfrisyr är lite mer avvaktande, eller är det bestämmande? Armarna i kors över bröstet. Men ohhhh så gärna jag skulle veta vilka de är!!! Tänk om min släkt- och hembygdsforskning i framtiden skulle komma fram till det. Det är allt en dröm det!

Kanske har andra bloggare åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag vet faktiskt inget som är mer intressant än det du skriver om här. Jag känner också ett sånt stort begär att VETA och FÖRRSTÅ det du beskriver. Tänk att få läsa dessa kvinnors dagböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade varit himmelskt. Men jag tror inte de skrev ner sina tankar, kanhända var de till och med analfabeter?

      Radera

Tyck till om du vill...