18 september 2011

Märkbok

Jag hittar tre märkböcker här i huset. Vackra sirliga bokstäver i många olika tappningar visar upp sig. Förmodligen var det ett visst huvudbry och några avvägningar som gjordes då hushållets nya handdukar, överlakan och örngott skulle märkas, de som inte ingick i "brudkistan" med ungflicksinitialerna.


Här är det uppslag som kom till beslut att användas, stil nr. 5 med ren och funktionalistisk touch.

Den 30 mars 1954 gjorde pappa en mall i kartong som jag hittat i den finurliga sylådan. Efter den mallen broderades sedan monogram på grova bomullshanddukar. Vilket sjå att brodera detta, men jag är verkligen glad att detta finns kvar - både märkbok, mall och de färdiga handdukarna. Kanske hamnar mallen på väggen när här blir lite mer färdigt.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Så smart att göra en mall i
    kartong!
    Hos mig vimlar det också av märkböcker, de flesta väl begagnade, ibland med små lappar av smörpapper, med avritade bokstaver, instuckna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt med märkbok. Som från en svunnen tid, verkligen!

    SvaraRadera
  3. Ja det är 50 år gammal kulturhistoria. Det är det jag vill visa genom min blogg.

    SvaraRadera
  4. Åh en sådan skatt! Vilken lycka! :)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...