9 september 2011

Kulturarvsdagen 11 september 2011

Årets tema- Gröna platser /länk
Kulturlandskapet bär spår av människans påverkan sedan årtusenden tillbaka: odlingar, betesplatser, hagar, ängar. Kulturarvsdagen 2011 vill lyfta på förlåten de gröna platserna som även har stor kulturell, social och estetisk betydelse. Exempelvis kan stadens gröna platser, parker och trädgårdar berätta otaliga historier och locka till trevliga arrangemang, rundvandringar och föreläsningar.

Vad kan en medeltida örtagård, ett sojde, ett gotländskt änge, skolträdgårdar och lövtäkter berätta om människans bruk av marken och landskapet? Vad betyder dessa platser för oss idag? Temat Gröna platser kan berättas utifrån olika perspektiv:

Det gröna som produktionsresurs: Människan har i alla tider brukat och påverkat landskapet, för att producera livsmedel och ta ut råvaror för olika ändamål. Olika tiders brukningsmetoder, växtval och behov av naturresurser har satt sina spår i landskapet - i skogar, ängs- och betesmarker. Det finns även spännande berättelser om de byggnader och redskap som är kopplade till det odlade kulturarvet: logar, potatiskällare, ängslador, rior, härbren, kvarnar med mera.

Det gröna som kulturell, social och / eller estetisk funktion. Det kan vara medvetet anlagda gröna platser i staden och på landsbygden, exempelvis parker, örtagårdar, kyrkogårdar, skolträdgårdar, kolonilottsområden och växthus.
Några evenemang finns inte i Västerbotten. Inte heller Ångermanland visar upp sig förutom ett besök på släktforskarföreningen i Ö-vik. Grönt kulturarv!?

Saknaden av arrangemang ger vatten på kvarn, engagemanget för kulturarv är minimal i min hembygd, i min hembygdsregion. Det är inte alls roligt att få syd- och mellansvenskars fördomar bekräftade i detta fall. Fördomar som jag inte har/har haft med mig från början. Fördomar som jag serverats under mitt liv söderut och som jag med dubbla bostadsorter ser stämma in mer och mer. Som född och uppväxt här är jag inne i det tankesätt som finns i bygden, jag förstår hur mina grannar och bygdens folk tänker och varför de agerar som de gör. Men med mitt dubbla liv förstår de som bor kvar här inte hur jag tänker i alla situationer eftersom de inte prövat på detta andra liv. Det är det som är en "klassresenärs" dilemma och som jag knappt vågar blogga om men som intresserar mej för tillfället eftersom det dyker upp så många situationer som ger upphov till ifrågasättande.

Här i kommunen har jag hört att människor som ändå engagerar sig i natur- och landskapsfrågor offentligt bli kallade för miljömuppar av kommunens tekniske chef. Här saknas lokal ornitologisk förening, lokal naturskyddsförening, lokal förening för kulturmiljöer, här saknas initiativ!?  Här frodas jägarkulturen.

Ja, jag vet att en del av er som bor i bygden läser mina skriverier men aldrig kommenterar. Jag generaliserar litegrann i det jag påstår men i huvudsak uppfattar jag min hembygd så här då det gäller kulturyttringar. Visa gärna motsatsen...

Någon som besökt slåtterängarna i Hummelholm? Det finns en kvarn på bruket, det finns kyrkogårdar... Både privatpersoner och myndigheter kan ta initiativ till kulturarvsdagen ;-).
.

4 kommentarer:

  1. Hur var det nu, är du med här eller inte..?

    http://www.facebook.com/pages/V%C3%A4sterbottens-museum/73207703343

    SvaraRadera
  2. Anki, fattar inte riktig vad du menar?
    På fb finns inte heller något kulturarvdagsevenemang utannonserat vad jag förstår men en hel massa annat intressant.

    Jag blev upprörd och kom ut med galla då jag ser hur många arrangemang som finns i mellersta och södra delen av landet (och som jag har tillgång till från min nuvarande positionsbestämning)men inget att tala om i norr. Jag vill inte ha vatten på kvarn då det gäller "norrlänningars" kulturintresse, jag är ju själv "norrländska" i själen. Sen kan kultur förstås vara så mycket... även jakt, actionfilmer, tunnbrödsbakning, fiiiinkultur som teater på Dramaten gubevars...

    I hastigheten hade jag även skrivit att kulturarvsdagen infaller den 9/9 då det är den söndag den 11 september som gäller.

    SvaraRadera
  3. Mmmm mycket tänkvärt, men jag skulle inte kalla det för "att ösa galla" snarare att se med öppna ögon, sanningens kranka blekhet.
    Jag blir både förvånad och inte så lite irriterad mm.. det där med skyltarna på mitt inlägg; huset där de tagit ner bankskylten för lääänge sedan; det kan ju inte vara SÅ svårt och kostsamt att måla om fasaden! Så där ser det ut, där E14 går genom orten. Måla för fasen!! :)
    Kanske är de hemmablinda där på bestämmandestället kommunen, men de har ju jobb, har betalt för att se det de faktiskt har mitt framför ögonen.
    Sedan att man kanske inte ska öppna munnen.. men om alla går och vänder kappan efter vinden det är ju inte alls bra. Tänkte ett tag: "vågar jag lägga ut de här bilderna på bloggen?" Men det är ju helknäppa tankar, faktiskt, kameran visar ju hur det verkligen ser ut. Kan vara bra att visa sanningen också. :)
    Tack för kommentaren på min blogg. Det är alltid roligt med lite mer intressanta saker och inte bara allt detta "gullisnuttande"

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Då får jag tacka så mycket för din gedigna kommentar här! Skönt att det finns någon fler som vågar tycka till. men för mej är det väldigt svårt att vilja erkänna, att våga skriva, att "se sanningen i vitögat", att norrlänningar generellt saknar kulturbegrepp. Jag har inte velat tro det, men måste nog ändra min inställning...

    Egentligen är det något jag verkligen skulel vilja diskutera på bloggen men jag tror det är fel medium. Jag gillar dina vackra natur- och blombilder och blir härligt uppskakad av dina samhällsbilder.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...