25 september 2012

Dikeskörning

År 1903 körde den första bilen Kustlandsvägen genom byn sägs det.
Trafiken var lågintensiv många decennier fram i tiden kan man väl lugnt säga.
Det som nu berättas borde ha utspelat sig på 1910- eller 20-talet, i bilismens ungdom. Historien har jag fått återberättad men hittar den inte nertecknad trots ivrigt sökande i mina anteckningar. Därför minns jag inte vem föraren var men minns det som en disponent eller direktör någonstans ifrån. Alltså någon som skilde sig från bondbefolkningen i byn men som var känd i socknen.

Denne bilist körde av vägen där den går nära bäcken, Aspan, inte alls långt från morfars hus.
Folk rusade dit för att se vad som stod på, om någon blivit skadad och för att något annorlunda hände - enbart en bil var ju av stort intresse att beskåda.

Ingen förolyckades eller blev skadad som tur var. Då ägaren och tillika bilföraren hämtat sig ur värsta förskräckelsen, stigit ur bilen och tittar uppför slänten, ser han att människor samlats. Han torde tycka att situationen var pinsam för han ryter "Varför står ni där på vägen och glor?"

Morfar Manfred blev inte svaret skyldig utan svarade genast:
"Hadd du hôlle de´ dära vägen du å, se hadd ve slôppe stå e henna."
Morfar Manne
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Haha, härlig historia och kvicktänkt morfar.

    SvaraRadera
  2. Pentamom, han kunde nog vara en spjuver har jag förstått. Men jag minns honom som gammal, eftertänksam och lekfull.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...