2 september 2014

Att överlista Jante

Att skratta är att riskera
att verka löjlig
Att gråta är att riskera att verka sentimental
Att sträcka ut handen mot en annan människa är att riskera
att bli involverad
Att uttrycka sina känslor är att riskera att visa
upp sitt rätta jag
Att lägga fram sina ideal, sina drömmar inför en
publik är att riskera att förlora dem
Att älska är att riskera att inte bli
älskad tillbaka
Att leva är att riskera att dö
Att hoppas är att riskera att bli förtvivlad
Att försöka är att riskera att misslyckas
http://yokheved.blog.com/files/2012/02/druvor-humor.jpg
Men
Risker måste tas, för den största risken man kan ta i livet är att
inte ta några risker alls
En människa som inte riskerar någonting, gör ingenting, har ingenting
och är ingenting
Hon kanske undviker lidande och sorg, men hon kan inte
lära, känna, förändras, växa, älska, leva
Kedjad av sina säkerhetsföreskrifter blir hon en slav
hon har förverkat sin frihet.
Bara en människa som tar risker är fri.

Okänd (måhända har den okände rätt)
.

4 kommentarer:

  1. Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka
    Såg först inte ditt inte och undrade vad människan sysslade med. Men det är nog alldeles rätt det du skriver. Måste riskera något för att vinna något. Fast vi är allt mycket för trygghet i detta land, även jag. God natt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trygghet är viktigt för tillit och demokrati. En människas grundtrygghet kan innebära att hen vågar mera. Men det tycker jag man ser lite av här i landet numera :-(

      Radera
  2. Hej igen! Den där överlista jante är klok.
    Jag har varit runt i några av dina många inlägg och funnet det trevligt, eftertänksamt och lärorikt, intressant så jag återkommer. En blogg med personlig stil tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tackar jag för, Tove!
      Och nu har jag hittat din fina blogg :-)

      Radera

Tyck till om du vill...