16 november 2015

Soldattorp




Det sitter i väggarna

Svensk faktaserie från 2015. Del 2 av 6. Utanför Skövde ligger ett soldattorp som sägs vara från 1600-talet. Erika visar hur man renoverar torpets originalfönster på bästa sätt medan Christopher tar oss tillbaka till Sveriges krigiska förflutna. Vad vet du om ditt hus? Har det alltid sett ut som det gör idag och vilka har bott här förut? Historikern Christopher O'Regan och byggnadsvårdsantikvarien Erika Åberg hjälper nyfikna ägare till gamla hus.

Sänds även:
SVT1 17 nov 13.45
SVT1 18 nov 00.50
SVT1 22 nov 15.10

Här i Ångermanland utsågs alla indelta soldater till båtsmän, alltså marinsoldater. Soldattorpen kallas därför båtsmanstorp. Inget finns kvar i trakten. Resterna av det sista flyttades ut på en lägda (betyder åker eller vall på "norrländska") där jag tog bilder i våras. Antagligen får det ligga kvar där och ruttna fullständigt. Åkermarken är värdelös och behövs inte för produktion av kreatursfoder.
 Så här såg båtsmanstorpet (soldattorpet) ut när jag var barn.

Den här bilden tog jag 2015.
Resterna av båtsmanstorpet flyttat till en lägda för att fortsätta ruttna eller ev. brännas.
Vad är kulturhistoria?
Vad är stolthet över de människor som tidigare levt här?

Något lite skrivet om soldattorp/båtsmanstorp:
Blowin´in the wind
Batsmanstorp i socknen
Syneprotokoll från 1887
Om vetgirighet och stolthet
Hembygdsforskning soldattorp/batsmanstorp
.
.

4 kommentarer:

  1. Jag är också mycket intresserad av gamla hus och byggnader! Det var på så vis jag hittade din fina blogg. Men jag är ännu mer intresserad av Jordhus, Backstugor och backstugusittare, liksom svedjefinnar och deras boningar.
    Du frågar: Vad är stolthet över de människor som tidigare levt här? Jag upplever att vi allt mer ska förneka vårt ursprung. Många glömmer att även vi har varit fattiga en gång i tiden och fått emigrera till andra länder.Det är på någotvis fult att vara fattig och ännu värre att ha ett ursprung från fattiga familjer. Det fanns en tid när vi i Sverige inte hade en massa bidrag att förlita oss på. Man bodde trångt och olika sjukdomar härjade med dödlig utgång. Det var en annan tid än idag då vi varje år slår rekord i julhandel!
    Men jag tror inte att vi är lyckligare för det. Man uppskattar inte längre det lilla och enkla i vardagen och det gör att allt fler mår psykiskt dåligt av att försöka nå upp till ett ideal som någon har skapat.

    Caroline C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer till FULLO i din kommentar! Så är det här i landet. Den existentiella hälsan har minskat då välfärden har ökat.

      Världshälsoorganisationen (WHO) nämner åtta dimensioner då det gäller en existentiella hälsan som byggstenar: hopp, harmoni, helhet, meningsfullhet, förundran, andlig kontakt, personlig tro och gemenskap.

      Ekonomisk välfärd är absolut inte allt här i livet!

      Och Caroline, jag är mycket förtjust i backstugor och svedjefinnar också men några kulturlämningar efter detta/dessa finns inte här i min hembygd. En backstuga/jordkula i Östergötland minns jag från en teckning av Nils Månsson Mandelgren tecknad på 1860-talet.

      Radera
  2. Nu känns som jag måste hälsa på dig! Go middag Viola!
    Om mitt nuvarande hus som inte är mitt vet jag att det byggdes 1992. Således är det mer spännande med Det sitter i väggarna - en utmärkt serie som jag kommer se i svt.play. Soldattorpen kände jag till men inte att de även var båtmanstorp. Grå stugor är de finaste stugorna tänker jag- Nu vidare bakåt i läsningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God dag Tove! Välkommen åter!
      Grå stugor är mycket fina - i Norge finns fler grå timmerhus än i Sverige. Jag gillar att resa i Norge...

      Radera

Tyck till om du vill...