3 januari 2017

Några få krukväxter

I det låga fönstret ställer jag en porslinsblomma, en Hoya. Den är fantastiskt livlig och kör igång att skapa nya rankor mitt i vintern. De var populära på 50-talet och fanns naturligtvis här i huset även då.
Kornischen av alm gillar jag mycket, mycket...
En amaryllislök, Apple Blossom, var vänlig och ut till jul. Som var avsett då den såldes och planterades i oktober. Den fick sin plats i det största finrumsfönstret. De amaryllisar som fanns här en gång i tiden var julröda.

Jag hade planerat att köpa många snittamaryllisar till julen men de kostar 90 kr stycke här i blomster-affären dära Vallen så jag stod över det där med mängder. Det är ytterligare en jämförbar skillnad mellan små landsbygdsorter och större städer det där med utbud av snittblommor. Det måste kanske vara så men är lite trist för den som älskar mängder av fräscha snittblommor även på vintern...

En näckrosbegonia fick också sin plats i stora fönstret. Som förr - ni förstår meningen med mina val :-) I mitten tronar ett juleträd som pappa tillverkade åt mig på beställning för si så där tjugo år sen och får ersätta den äkta julgranen fick sin plats på bottenvåningen.
.
.

2 kommentarer:

  1. En kornisch har jag kvar - en med inbyggda lysrör.
    Så fin näckrosbegonian är - har aldrig sett en så'n, fast jag haft många olika begonior. Finns den i handeln, eller är det an av de många sorter som man byter till sig? Sådana är så trevliga att ha eftersom de påminner om vem man fått den av, varje gång man vattnar sina växter.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjusigt med lysrör som ljustillskott till växterna under den mörkaste tiden. Eller bara för att lysa upp över huvud taget.
      Näckrosbegonia byter man mestadels till sig men har man tur kan den säljas någon gång på växtmarknad t ex på Julita lantbruksmuseum i Sörmland. Ja, även växter är minnen om man lyckas hålla dem vid liv ;-)

      Radera

Tyck till om du vill...