2 januari 2017

Knep & knåp

Men säg mig, vad kallas det här "fåtöljsmycket"?
Föritin togs det fram till jularna för att försköna 40-talsfåtöljen. En antimakass kan det inte vara tycker jag. En sådan skulle vara lätt att tvätta och det kan man ju inte påstå att den här textilien är. Och på denna fåtölj har den inte heller den funktionen eftersom möbeln inte har högt ryggstöd.
Tillverkningssättet är elaborerat. Knåpet lär ha tagit sin tid även om symaskin användes. Stuvbitarna som bildar stjärna har i mitten en röd sammetsrundel som är fylld för att få upphöjd effekt.
Rundeln är relativt tung där den nu vilar på fåtöljens rygg. Kanske är "fåtöljsmycket" avsett att ha en annan, för mig okänd, funktion. Men rolig är den, och fin i mina ögon, därtill fylld av minnen. Det är tillräckligt för att den ska lyftas fram till julen som förr :-)
.
.

5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett något liknande. Kanske gjordes den i ren skaparlusta, och för att inte behöva slänga små tygbitar, utan närmare tanke på funktion.
    Du borde fråga på ett museum.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Du har rätt Margaretha! På museerna finns en mängd kunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Textilarkivet i Sollefteå hade man inget svar. De föreslog klackmatta men det är det väl ändå inte.

      Radera
  3. Jag tycker att det ser ut som en typ av klackmatta!
    https://www.google.se/search?q=klackmatta&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOjonwuKvRAhVBXSwKHVyaAAwQ_AUICCgB&biw=1366&bih=662#imgrc=l8LhA0I-FL8hQM%3A

    Här kan du även se något som liknar den du har och som härstammar från Bali:
    http://spinket.blogspot.se/2010/04/klutmatta-la-bali.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonyme för kommentaren. Den visar jag trots din anonymitet. Min "grej" liknar onekligen dynan från Bali även om tygsnibbarna är vikta annorlunda. Storlek och den runda mittdelen verkar också stämma. Men varifrån kommer idén till mitt "smycke"? Efter mitt skriveri här på bloggen har jag fått se att även min farbror och faster hade sådana här, en rund och en rektangulär. Spillbitarna är delvis av samma tyg. Och barnet i familjen, som då var liten, har sett någon, ovisst vem, sy de här sakerna. Men varifrån idén kom är okänt.

      Än en gång stort tack för kommentaren!!!

      Radera

Tyck till om du vill...