13 januari 2017

Värt att lyssna på (även i stan)

http://värvet.se/podcast/262-po-tidholm/
En lyssnansvärd podintervju med mr Norrland, en Glesbygdsboy.
Lyssna HÄR, Vävet #262.

Själv lyssnade jag när jag städade min arbetsplats fri från sedimenterade pappershögar, sorterade lite tankfritt och kunde koncentrera mig på det som sas. Gillar det mesta jag hörde. Landsbygden räddas inte av enskilda handlingskraftiga boende, ett större politiskt grepp måste tas. Tror ni  Landsbygdskommitténs slutbetänkande som nyss presenterades, förbättrar glesbygdens och landsbygdens situation?

Hur blir man stolt över den bygd man kommer från, en bygd som monteras ner hela tiden från 50-talet? Kommunen hade sin storhetstid vad gäller folkmängd på 1950-talet med 10 400 invånare. 1970 var mängden 8 200 och 2015 var invånarantalet 7 100 personer. Och detta handlar inte om "Norrlands" inland utan kustland. Det är färre än i den kommunDEL i den mellansvenska kommun jag numera bor i. Det är väldigt lätt att göra jämförelser mellan livsvillkoren i mina två hemorter. Mycket av det som sägs i podden stämmer med mina egna iakttagelser och upplevelser.

Lyssna som sagt och fundera själv!

.
.

2 kommentarer:

  1. Tack för ditt tips om podden!Intressant att lyssna på. Den tog upp flera frågeställningar som är aktuella för landsbygden. T.ex. problemet med att få högutbildade personer som t.ex. läkare att söka jobb i glesbygden. Eller att landsbygden betraktas som ett turistmål för storstadsborna. Jag tror att det bl.a. behövs kultur och underhållning för att locka högutbildade. De har krav som inte alltid glesbygdens politiker uppmärksammar.

    Jag vill tipsa om en blogg som jag tycker är givande, även om jag ännu inte hunnit läsa speciellt mycket av den. "Min byggd - mitt ansvar" heter bloggen https://minbygdmittansvar.wordpress.com/

    Landsbygdskommitténs slutbetänkande skall jag granska närmare för jag tror att den tangerar problem som också vi i Österbotten har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt PJ! Vad vill den som inte lever för motorfordon, jakt eller tv-tittande ha ut av orten de bebor? Kultur och kulturhistoria lockar absolut högutbildade. Men lokala politiker är just lokala och har kanske inte dessa preferenser eftersom varierat kulturutbud oftast saknas i en liten kommun. Det blir en ond cirkel där man förstärker det som redan finns och utesluter det som attraherar andra grupper. (Och att säga att det behövs fler högutbildade med erfarenhet från större kommuner känns som att svära i kyrkan.)

      Ska titta in på bloggen du rekommenderar!

      Radera

Tyck till om du vill...