6 december 2017

Fira Finland 100 år

Finland 100 år som nationalstat idag den 6 december 2017. Det uppmärksammas och firas som sig bör även i Sverige. En gång tillhörde vi en gemensam stat. För att förstå den korta tiden som självständig nation brukar jag påminna mig att pappa föddes samma år som staten Finland bildades, en stat vars 1900-talshistoria är omskakande för en svensk som levt så länge med fred. För att förstå och få veta mera ges här boktips.





Anders Andersson Manginen som föddes 1684 i Revolax, Siikajoki socken, är anfader på min farfarsmors sida för 9 generationer sedan. Han flyttade till Västerbotten och gifte sig här troligen 1716. Hans första hustru Margareta Andersdotter, född 1683 i Gräsmyr, Nordmaling dog 1759 i Håknäs, Nordmaling. Anders gifte om sig med en kvinna från Håknäs och de ska ha flyttat åter till Revolax 1764. Där dog Anders Manginen av ålderdom 1775. En av sönerna stannade kvar i Västerbotten och blev min ana. Och många andras förstår jag. Anders Manginen är alltså min farfarsmormorsmorsmormorsfarfar. På den tiden var Sverige och Finland förenade i en och samma nationalstat.
.
.

6 kommentarer:

  1. Migrationen mellan Sverige och Finland torde ha funnits långa tider tillbaka. Havet var många gånger lättare att färdas på än obanad ödemark. Vid samkörning av databaser av släktforskning i Sverige och Finland fick jag t.o.m. anor så långt tillbaka som 900-talet och Birka. Hur mycket man kan lite på forskning så långt tillbaka må vara osagt men klart är att jag såg släktband i många fall till kustlandskapen från Uppland upp till Norrbotten. Detta från fars sida.

    Från mormors sida finns säkra släktutredningar till Burman-släkten i Umeå men också till Alnön utanför Sundsvall. - Så var det i historisk tid, för att inte tala om nutid när jag har släkt både här och där i Sverige genom emigrationen från 50-talet och senare.

    SvaraRadera
  2. Helt säkert har migrationen mellan Sv-Fin funnits länge, länge.
    Att min ana flyttade till Sv kan ha berott på den Stora ofreden (isoviha). Han ska ha lämnat sitt hemman i Revolax.

    Detta med databaser som snabbt skriver ut släktträd är vanskligt menar jag. Där kan finnas en del felaktigheter och de är inte helt tillförlitliga.
    Men visst är det intressant med släkt- och hembygdsforskning!?

    SvaraRadera
  3. Min farfars mamma, Maria-Brita Mattlin, född 1850 i Oravais, Finland. Hon och hennes syskon var alla födda med okänd far. Stugan där de fostrades av sin mamma Beata låg alldeles vid kyrkan. Intervjuer av min ditresta farbror på 1950-talet omtalar att prästen i kyrkan skulle vara pappan. Samma svar fick jag av ett flertal äldre bybor när jag besökte Oravais 1986. Svåra tider i hennes hemtrakter i slutet på 1860-talet gjorde att Maria-Brita och ett femtontal andra flickor beslöt sig för att segla över Bottenviken till Sverige. De ankom till Nordmaling helskinnade. Hamnade i Gideåbacka i Grundsunda församling, Maria-Brita blev gift med Anders Nordström, familjen fick många barn. Jag har gjort DNA-prov och hoppas att så småningom hitta den "kärlekskranke" prästen i Oravais.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om det blev en hel del flyttningar från Österbotten till Norrland på 1860-talet. Jag känner också till Karlsströms släkten som är stor i bl.a. Ådalen och Ö-vik. Jakob och Maria Abrams flyttade med barn från vår by, Oxkangar i Oravais (Vörå kommun), först till Holmsund och sedan till Storsjön sydväst om Junsele. De bytte sedan efternamn till Karlström. För några år tillbaka hittade jag deras gemensamma grav vid kyrkan i Näsåker. Själv är jag troligtvis inte släkt med dem men man vet ju inte. Jag brukar säga att jag är släkt med halva Österbotten och säkert också med många på Norrlandskusten om man går generationer tillbaka i tiden.

      Radera
    2. Sydost om Junsele skall det vara och inget annat. Det blev visst lite fel där.

      Radera
  4. Vilka människoöden det finns!
    Och tänk om du med DNA kan fastställa vem din farfarsmorfar var/är. Intressant!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...