3 juni 2019

Minneslagring 😊

Än en gĂ„ng tar jag fram en gammal kaffeburk. Isakssons kaffe. Vad var det nu den innehöll, det Ă€r flera Ă„r sedan jag kollade. DĂ€r finns garanterat inte malet kokkaffe som den var avsedd för, sĂ„ mycket förstĂ„r jag.

Jag öppnar och mot mig bligar ett mycket kÀnt ansikte.
Det Àr som att slÀppa loss anden ur flaskan.
NĂ€r reservdelen,  dockansiktet i kaffeburken syns, slĂ€pps mĂ„nga gamla minnen ut.
Kalla det minneslagring.
Kalla det Madeleinekaka.
Plötsligt befinner jag mig igen pÄ spaning efter den tid som flytt.
Den tid som var och de samhÀllsyttringar som format mitt sammanhang kÀnns vÀsentligt att förstÄ och ta till sig. Att inte glömma för det som allas nutid och som alltid finns hÀr.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...