13 februari 2022

Glada grisarnas textilformgivare

Hur roligt är inte detta - jag har fått ett namn på den textilformgivare som ritade mönstret på läskudden jag sydde för väldigt länge sedan.

De glada grisarna ritade Anna-Lena Emdén för Almedahls på 60-talet. Så underbart! Det har följt mig sedan dess och kommer till användning när jag läser liggande.

Om läskudden

Det är på tiden att många av de kvinnliga formgivare som ritat mönster till textilindustrin för 60-70 år sedan har börjat uppmärksammas. Deras namn står sällan tryckta på textiliernas stadkant, utan de fick arbeta anonymt för företagen. Nu har mönsterskaparna börjat få namn - bättre sent än aldrig kan tyckas.

2 kommentarer:

  1. Hur det är nu vet jag inte, men har hört att förr kunde företag köpa ex-arbeten billigt, och de förblev nästan alltid anonyma.
    Gillar dina svinaktiga kuddar!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med ex-jobb kan troligen förekomma men knappast för jämnan. Emdén har varit verksam länge utan att hennes namn tryckts på det formgivna tyget. Älskar min svinaktiga kudde, haha, och så roligt att komma fram till vem som formgett det!

      Jag såg ett spännande avsnitt i Antikmagasinet om just tyger som var intressant - https://www.svtplay.se/video/33821534/antikmagasinet/antikmagasinet-sasong-15-retrotyger?position=82&id=eoz1kYA
      10-gruppen är andra favoriter. Jag minns när de låg på Gamla Brogatan i Sthlm.

      Radera

Tyck till om du vill...