För den insiktsfulle kan det här vara bra att veta om gamla vägar:
Vägarnas sträckning ger en bild av hur människor och djur
har färdats i landskapet. Förutom de allmänna vägarna, som binder samman
gårdar och byar, fanns ett nät av brukningsvägar och fägator i det äldre
odlingslandskapet. Dessa gamla vägar är i allmänhet anpassade till terrängen
och odlingsmarkerna. De följer högre partier och undviker sankmarkerna. Vägar
som tillkom i samband med skiftena på 1800-talet är många gånger dragna intill
ägogränser och gränser mellan olika markslag.
Dis någonstans i Ångermanland
Många av odlingslandskapets äldre vägar kan vi återfinna på
gamla lantmäterikartor. Stora delar av de gamla vägsystemen har dock brutits
sönder av den ändrade markanvändningen och av förändringar i bebyggelsestrukturen.
I dagens landskap finner vi därför ofta bara rester av äldre vägsystem medan ibland
även spåren är helt försvunna.
En del av gamla Kustlandsvägen genom byn en högsommardag. Denna sträcka har vägföreningen inte skött det senaste decenniet. Mittremsa börjar uppstå, diket på höger sida växer igen av sly.
Skötseln av vägarna var förr noga reglerad. I Magnus
Erikssons landslag stadgades att alla skulle bygga broar och röja väg, var och
en efter sina ägor. Vägunderhållet för enskilda vägar åvilade också alla i
proportion till gårdens storlek. Landslagens bestämmelser fanns kvar ännu vid
1800-talets slut, delvis ända fram till vägväsendets förstatligande år 1944.
Det betyder att skötseln av vägarna var ett enskilt ansvar.
Vägen var inte enbart en transportled eller gränsmarkering.
I äldre tid utnyttjade man alla tänkbara marker för foderförsörjningen. Varenda
strå togs tillvara och vägrenen var en av alla de marginella ytor som slogs.
Där markerna var steniga användes kortbladiga liar. Man hackade sig fram,
hackslått eller skrabbslått som man säger på vissa håll. Denna slåtter utfördes
sent på sommaren när annat skördearbete var avslutat, vilket gynnade en mycket
artrik flora och en till denna knuten speciell fauna.
En skogsbilväg från 1984. Flacka vägrenar gör att rikligt med sly får fäste. Det här är ingen dröm för den som vill se en riklig flora, förutsättningarna finns inte längs denna moderna bruksväg och är inte heller meningen med vägen. Men att omdana en historisk väg till något liknande är i mina ögon förödande.
Äldre brukningsvägar är viktiga att bevara och vårda just
för att de berättar om kontakterna mellan gårdar och byar och om gårdarnas
markanvändning i äldre tid. På de väg- och dikesrenar som man fortsatt att slå
kan vi finna en del av den växtrikedom och de djurarter som hörde hemma i det
traditionella jordbruket, men som är hotade idag.
SKÖTSEL
Slå årligen gräset i vägrenarna och vid behov även
mittsträngen. Om vegetationen består av t ex nässlor, älggräs, hundkäx och högväxta
gräsarter kan slåttern ske mellan blomning och frösättning, så att de inte fröar
av sig. Upprepa därefter vid behov slåttern av sådan vegetation. Om
vegetationen är en artrik, slåtter- och betesgynnad flora, bör slåttern ske med
skärande redskap, helst lie, under traditionell slåttertid i juli-augusti. Slåtterbalk
kan vara ett alternativ. Ta bort höet.
Ett komplement till slåtter kan vara att fjolårsgräset
bränns under vårvintern.
Röj buskar och sly i vägrenarna och mittsträngen. Röjningen
utförs vid behov årligen och lämpligen under sommaren. Skott och löv innehåller
då mest och röjningen blir näring, rotsystemen utarmas effektiv. Ta bort
avfallet.
Vägen skadas om man
·
placerar sten, massor och avfall på den, på
vägrenarna eller i angränsande diken.
·
använder annat vägmaterial vid förbättring av
vägen än den ursprungligen är byggd av.
·
förändrar dess bredd, höjd eller sträckning.
·
skadar dess renar genom upplöjning och dikning.
·
sprider gödselmedel, kalk och bekämpningsmedel
så att medlet hamnar på vägrenarna och i angränsande diken.
Skötselråden har utarbetats av Jordbruksverket,
Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet.
Om man bilar längs asfalterade väg 50 i Östergötland och passerar ett hav av solrosor - då stannar åtminstone jag till för att njuta. Mest trivs jag på mindre vägar, gärna i Ångermanland, Uppland, Västmanland, Dalsland eller Västergötland. Men några bilder på vägar blir det sällan, bara vad jag ser från vägarna.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om gamla vägar, lanskapsvägar, småvägar, grusvägar, vägrenar, artrik flora, besöksmål, resa, köra bil, cykla, promenera