6 mars 2009

Om att bli hemmansägare



Jag är hemmansägare. Japp! Jag är åttonde generationen i byn och på hemman no 1. Japp! Jag är tredje generationen i just det här huset. Japp! Här är jag nu. Med ett hemman. Med huset morfar byggde. Med en lagård och ytterligre ett antal mindre byggnader.

Det här ska handla om att äga, renovera och bevara ett ångermanländskt timmerhus från 1913. Morfar timrade huset och jag är alltså tredje generationen som nu äger det. Huset är på inget sätt märkvärdigt - men det är mitt!

Ritningen finns kvar, tusch på tjockt papper. Planen har utformats av folkskollärar´ Sandgren, som måste ha varit en av byns allsidiga personer.


Huset är en halvkôrsbônning. Här står morfar utanför sitt nya gråa hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...