30 mars 2009

Generationsboende

Då mamma och pappa skulle flytta in på övervåningen i morfars hus behövde den inredas. Generationsboendet krävde eget boende för de unga tu. Från att ha varit en kallvind och förvaringsutrymme skulle det inredas till två rum och kök. Det verkar som att man beslöt att i samma veva ”modernisera” bottenvåningen. Jag har hittat en planritning. Den är utförd av Oskarsson i grannbyn och daterad 19 mars 1948. Jag undrar om det är samme Oskarsson som körde taxi då jag var liten? Det måste ha varit en allkonstnär.

Jag funderar så här i efterhand om bottenvåningens ombyggnad även kom sig av att murstocken murades om ända från grunden. Morfar hade byggt den av soltorkat lertegel, kanske egenhändigt tillverkat. På byallmänningen fanns två sandtag från laga skiftet, där hemmansägarna kunde hämta sand till t.ex. tegeltillverkning för husbehov. Nu murades den om av bränt köpe-tegel. Och vattenledning drogs in i huset, diskbänkar inrättades både uppe och nere. Källarluckan blev förstås kvar på samma ställe i köksgolvet.


Planen visar ny väggfast köksinredning. Tidigare var köket möblerat med lösa möbler. En ny vattenklosett installerades i farstun. Vindfånget byggdes aldrig, istället blev vindfång och tambur en stor farstu. Det här växte jag upp med. Köksskåpens dörrar var av masonite och målade i björkimitation. Jag minns dem var så blanka att de antagligen var fernissade efteråt. Innerdörrarna kläddes med masonite, denna så vanliga träfiberskiva från funkisens genombrott, och björkimiterades som köksinredningen i övrigt.

Till höger innanför köksdörren blev det lite förändrat från ritningen. Först ett öppet skåp för kläder och ovanför en hatthylla. Därefter kom en dubbelgarderob. I den brukade kattan föda sina ungar. Gissa om det var roligt med de där kattungarna!!!



Här är morfar med Micken i knäet och jag uppklättrad bakom. Ofta var det tvärtom – jag satt i morfars knä i den här 40-talsfåtöljen och vi lekte "bulleri-bulleri-bock – hur många horn står opp?" Jag blev aldrig less på leken men det blev nog morfar. Skåpet bakom är målat i gul björkimitation. Det var där som kattungarna brukade vara i en låda tills de började skutta runt.

1950 var ombyggnaden av våningarna klar. Jag har aldrig sett någon ritning på övervåningen. Framöver ska jag visa foton därifrån, både gamla och nya. Inredningen är platsbyggd av träreglar och Masonite från fabriken i Rundviksverken. Me like. Pappa byggde. Jag förmodar att mina föräldrar tillsammans beslutade hur inredningen skulle fungera. De smarta lösningarna är många. Bor man litet är det bra med uppfinningsrikedom. Målarfärgen var vansinnigt hållbar för köksinredningens ljusgula färg finns kvar än idag. Linoleummattan är densamma som då. Jag är så förtjust över detta och ska visa bilder framöver.

Det var en minnesrik och glad barndom att få bo med sina föräldrar och mormor och morfar. Mellangenerationen hade största lasset att dra men det tänkte jag förstås aldrig på som barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...