16 juni 2010

Nix pix senapstub

För ett tag sen skrev jag om varumärken och efterlyste om nå´n minns hur en senapstub såg ut fram till tidigt 1990-tal. Jag fick ett tips av Gullapan Anki och Fredrik Jokijärvi om boken om Slotts AB på Tradera.

Nu har jag kört snikvarianten och fjärrlånat boken Det var en gång... sannsagan om Slotts på biblioteket (kostade bara 15 kr). Men tror ni att den vackraste av senapstuber fanns där. Nix pix!

Den bild som gjorde mej gladast i boken var den här:
Senap som turistförpackning! Undrar just om det var för campingturistande svenskar eller för utrikes turister att ta med hem till sej som minne! Vad tros? Kartongförpackningen var i alla fall tjusig tycker jag. Ser när jag läser noggrannare att det står för små hushåll och för camping.

Själv hör jag till kategorin som gärna skulle ha köpt en tub som reseminne. Jag köper städattiraljer och rengöringsmedel, tandkräm och fröer som reseminnen. Vardagsföremål att bli glad av lite ofta istället för en pryl i hyllan som samlar damm. En norsk sirapsburk finns i skafferiet, grekiskt vanillinsocker likaså. Nu senast var det tvålar jag köpte som minne.
Sista bilden i boken är det här glaset med den nya formgivningen på etiketten. Äsch, ska det vara så svårt att få återuppleva den vackraste av tuber... När jag får tid ska jag gå igenom tidskrifter från 70-80-tal för där borde väl en annons om Slottssenap finnas med den gul/vit/röd/svarta tuben finnas.

Okej, okej, jag vet att många tycker detta är bortkastad energi och att jag borde ägna mej åt nutiden istället. Men vi har alla våra egenheter, intressen och inriktningar!

2 kommentarer:

  1. Det var som tusan, en svårfångad senapstub det där...

    SvaraRadera
  2. Ja men är det inte konstigt. Så vanlig som den ändå var. Eller kanske är det just därför??? I mitt minne är den skitsnygg i alla fall.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...