2 juni 2010

Tanten, den svenska

Jag ska nog bli riktig tant om några år. Jag gillar tanter men de verkar minska i antal av någon anledning. Riktiga tanter är trygga, har livsvisdom, vågar vara sig själva, sneglar inte osäkert på hur andra gör. Tanter är tuffa. På sitt sätt. Jag vill bli tant. Absolut. På riktigt.

Et hjørne av mitt hjerte

Jeg våkner glad hver morgen.
Det synger i mitt sinn.
Mitt hjertes skog er vårgrønn
som hagens lyse lind.

Jeg vet nok: I mitt ansikt
har årene satt spor.
Men hjertet er en vårskog
hvor blå fioler gror.

Jeg går omkring beruset
av kjœrlighet og vår.
Et hjørne av mitt hjerte
er ennå tyve år.

Dagny Tande Lid
ur .”Å nei for en vår”, Oslo 1975

Tanten på bilden är stor konst! Susanna Arwin har gjort en konstinstallation om henne, tanten alltså. Tanten på fotot är skannad från ett kort som jag införskaffade på Arwins konstprojekt BUS: Den svenska tanten. Utställningen finns på Arbetets Museum i Norrköping sedan några år tillbaka.

Bilden, som är 4 m x 180 cm, är permanent inköpt och visas alltså på Arbetets Museum. En doktorsavhandling har skrivits i ämnet och Den Svenska Tanten blev helfigursskulptur i brons i Växjö 2005.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Har följt din blogg ett tag. Allt du skriver om barndomen känns igen trots att jag växte upp runt Stockholm.
    Jag hyllar också den Svenska Tanten. Hon som fanns där som en sorts trygghet, doftade bullar och permanent samt n:o 47.
    Inte så många kvar nu, alla ska vara någon sorts gamla flickor.
    Jag tror att jag också vill bli Tant när jag blir stor.
    Ninna

    SvaraRadera
  2. Ninna!
    Så trevligt att Du hör av dig genom en kommentar. Att uppväxten nära Sthlm skulle likna min i norr är intressant att få veta, det trodde jag inte.

    Jo, Tanten är värd all RESPEKT. Absolut. Vi som verkligen vill bli tanter får väl träffas, prata ihop oss och dricka kaffe ur finporslinet om några år. Ha det!

    SvaraRadera
  3. Håller med, all heder åt Tanten.
    Men Ninna, det hette 4711 Eau de Cologne ! Jag borde veta eftersom jag var produktionschef på fabriken som tillverkade produkten i Sverige åren 1964-70.

    Viola, jag blev lite förvånad över din kärlek till trasmattor av PLAST !!! Du som är så fäst vid det traditionella.....

    Rune Ö

    SvaraRadera
  4. Jo Rune, så kan tyckas men jag är väldigt intresserad av nutida formgivning också jämsides med det traditionella.

    SvaraRadera
  5. Jaa, våga vara tant, när ungdomen är eftersträvasvärd! Jag har en faktiskt tantbild som faktiskt borde bli ett konstverk. Den består av en tant med basker som drar en skotskrutig shoppingvagn. Hon har crimplenebyxor som är uppfållade för att de inte ska bli smutsiga, osv. Hänfört fotade jag hennes ryggtavla samt med vagnen när jag såg henne skynda mot bussen.

    SvaraRadera
  6. Ahhh, du har varit förutseende och har ett eget foto på tanten Tant! (Kanske till ett blogginlägg??!)
    Long live the swedish Tant!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...