5 december 2011

En ganska viktig bro

Här har något fotograferat pappa sittande på broräcket till den nya bron över Lögdeälven med Mobacken i bakgrunden. Broar var något som fascinerade honom, de sista broarna vi besåg tillsammans på hans uttryckliga önskemål var den nya Öresundsbron samt bron över Stora Bält.
Då Riks13 byggdes genom byarna var den gamla bron över älven alldeles för omodern. Den nya bron bör ha invigts 1942, samma år som riksvägen invigdes. Skulle den här bron bli ofarbar blir det ramaskri.
Den gamla bron var en låg träbro några 10-tal meter uppströms. Vid lågvatten kan man fortfarande se konstruktionen. Själv har jag aldrig sett något foto av den. Innan det över huvud taget fanns någon bro blev man rodd man över älven.
Tänk er, lika viktig som bron över Lögdeälven var även bron över Degermyrbäcken i min hemby en gång i tiden. Utan den bron hade färd på Kustlandsvägen längs Norrlandskusten varit betydligt svårare. Kommunikationer är en viktig del av vår gemensamma historia...

Har du någon bro du värnar om?
.
.

10 kommentarer:

  1. Broar är så fyllda av symbolvärden av alla de slag, förutom att de rent bokstavligt för människor närmre varandra. Jag har inte direkt någon sån där bro som är "livsviktig" däremot finns det många vackra, som man definitivt inte skulle vilja vara av med.

    SvaraRadera
  2. Tjena.

    Trevlig bild från Mobacken. Har själv samlat på mig gamla bilder från området då jag gjorde en utställning om kommunikation i området. Den finns idag på resecentrat i Nordmaling. Men den här bilden när nya bron över älven byggs har jag inte sett tidigare. Angående broar så har vi ju broarna över stridbäcken i Ava och bron över Saluån som är imponerande stenarbeten. För att inte talaom träbron i Hyngelsböle.
    Hälsninga bårda Mobacken.

    SvaraRadera
  3. Mira - tänk bara på 1500-talsbron i Mostar i Bonien-Hercegovina som förstördes 1993 under Balkankriget och snart återuppstod igen. Symbolvärdet var SÅ stort för befolkningen att det krävdes en likartad bro på den platsen.
    http://www.arkitekt.se/s11432

    Mobacken - Fotot är ju privat och visas för första gången offentligt. Bildkvalitén är inte den bästa men för mej säger den ändå något. Utställningen om kommunikationer i nya resecentrat är bra tycker jag. Stenvalvsbroarna du nämner och träbron är väldigt fina konstruktioner som finns med som kulturvägsobjekt. Jag ser också med glädje på då enkla spångar och små broar, som få bryr sig om, renoveras och blir "ombrydda".

    SvaraRadera
  4. Hej Viola!
    Det blir inte så ofta jag tittar in på andras bloggar numera (min uppkoppling är så dååålig och allt tar sån tid...) Men jag blir alltid lika glad att besöka din blogg! Så fantastiskt mycket intressant du skriver, allt är så smakfullt och jag blir glad långt in i hjärtat.

    tack snälla för det fantastiska arbete du lägger ner för att berätta och delge andra din och allas vår historia! :) Jag uppskattar verkligen din blogg! Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja! Gamla bron i Sävar. En fin gammal träbro, man stängde av trafiken där för kanske tio år sedan (vad jag vet får man fortfarande inte köra där, lika bra det, fint att promenera), en sådan bro man som liten lekt vid. Fina minnen.

    SvaraRadera
  6. Anita, tack för värmande kommentar!

    Jennie - precis som jag har du en bro som ligger på avstånd från din boplats som ligger dig varmast om hjärtat. Bra barndomsminnen betyder väldigt mycket för viljan att bevara.

    SvaraRadera
  7. Hej Viola!
    Ett intressant foto på bron under byggnad och glimtar av miljön runt om. Det första jag sett av byggnationsskedet. Tack för det.
    Vill rekommendera boken "LÖGDEÅ -- älv, by och hamn med samma namn" sid 116. Där avbildas den gamla bron. Förmodligen är bilden tagen från den nybyggda bron. Den gamla var i bruk till 1937 men var inte en pontonbro. Egentligen visar du det själv med en bild från senare år med resterna av pålarna som alltså "överlevt" in i våra dagar.
    Fotot med din far på räcket är taget senast sommaren 1937, kan vara även 1936, beroende på hur snabbt den iordningställdes och vägens anslutningar blev klar.
    "Lögdeåboken" där byns historia belyses på ett intressant och trovärdigt sätt är i sin genre ett ovanligt gediget alster. Den rekommenderas. Beträffande bron i vars närhet jag är född och uppvuxen har jag egna minnen som bekräftar bokens uppgifter.
    Om du har flera bilder från den tiden så skulle det glädja mig ifall du lade ut dem.
    Och du på "Mobacken" med bilderna på Resecentrum, kan inte du bidra här på nätet, kanske via "Viola"?
    Hälsningar
    GW

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för tips! Den första bron byggdes 1859 men det är inte den bron som revs på 1930-talet. Under färjetiden fanns tydligen en spång för fotgängare över älven.

    Hembygdsförening - var är du...??? Finns inte.

    SvaraRadera
  9. Viola!
    I Lögdeåboken sid 113- 118 finns en utförlig och mycket intressant redogörelse för just överfarten av Lögde älv i historiskt perspektiv och med utdrag ur historiska källor.
    I korthet. Tidigast fanns färja. Senare kompletterades färja med enkel gångbro.
    År 1859 byggdes första "riktiga" träbron för överfart med häst o vagn.
    År 1886 byggdes nästa bro av trä, den som syns på din bild. Kontraktet med instruktioner återges på sid 117. Mycket intressant.
    År 1937 byggs så den gjutna bro på var räcke syns en ung man.

    I min barndom fanns stenkistorna kvar, där landsvägen "sprang ut" på bron, eller rättare sagt där bron fick fäste. De befann sig i linje med de rester av stolpar man kan se på din senare bild.
    Hälsningar
    GW

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...