20 november 2012

Bildbehandlingsprogram

Det är mycket nu inom alla områden. Därför kommer inläggen inte så tätt som vanligt. En ganska banal fråga jag funderar över är om jag ska köpa ett nytt Photoshop då det jag nu har inte längre går att uppgradera? Eller ska jag nöja mig med Elements? Ett bildbehandlingsprogram vill jag ha men risken är den att det nya programmet är helt förändrat mot det Photoshop jag använder och därför tar tid att lära sig. Priset på Photoshop är idag detsamma nu som då jag köpte programmet, ungefär 10 000 kr. Adobe Photoshop Elements är mycket billigare. Men har det programmet de funktioner jag behöver? Sådant funderar jag på.
 

Och många större frågor ;-)

5 kommentarer:

  1. Jag har själv aldrig använt Elements, men jag tror nog att det räcker alldeles utmärkt till det du behöver göra till bloggen.

    SvaraRadera
  2. Det beror helt på vad du vill göra med dina bilder. För proffset är kanske Photoshop nödvändigt men för vanliga användare så räcker säkert Elements. Så tycker jag. Själv använder jag gratisprogrammet Photofiltre. Men det är naturligtvis beroende på smak och vana.

    SvaraRadera
  3. Tack Mira & PJ! Detta tål att tänkas över. Mogna helt enkelt. (Programmet till annat än bloggbilder.)

    SvaraRadera
  4. Jag har Photoshop i jobbet därför att det är ju inte jag som betalar då
    :-))

    och Elements på min privata dator.

    Jag kan säga att det är väldigt väldigt mycket man kan göra med Elements och om du är en "vanlig" användare så räcker Elements långt. Jag har två fotobloggar och det går utmärkt med Elements för det.

    Om du vill jämföra så kan du ladda ner en GRATIS testversion av Elements och använda det i 30 dagar gratis. Då hinner du kolla om det är okey med det för dina krav.

    http://www.adobe.com/se/products/photoshop-elements.html

    SvaraRadera
  5. Men det var ett bra tips Pysselfarmor, tack för det!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...