5 mars 2015

Peak trafik?

Så här slipper vi ha det längs gammvägen, Kustlandsvägen, grusvägen genom byn. Det är på så sätt helt klart en fördel med att bo på landsbygden.

Hur många gånger har jag inte suttit i bilkö in eller ut ur huvudstaden. Det är inget att yvas över.
Infarten ser ofta ut så här i rusningstrafik, med eller utan snö. Roligare kan man ha än att sitta i bilkö eller över huvud taget köra på motorvägar. Tänker jag. Och gläds över att morfars hus ligger vid den gamla anrika grusvägen.
File:Södertäljevägen 2010-02-22.jpg
Sverige har 9,5 miljoner invånare.
Stockholm hade 0,364 bilar per invånare år 2014.
Rikssnittet var 0,47 bilar per invånare.
Sundbyberg hade landets lägsta biltäthet med 0,28 bilar per invånare.
Malung-Sälen hade landets högsta: 0,69 bilar per invånare.
På landsbygden behövs i regel bil även om något annat skulle välkomnas av mig och många andra. Numera går det att åka tåg norrut igen med Botniabanan. Resecentrat dära Vall´n, som invigdes 2010, ligger några stenkast från centralorten. Den tidigare järnvägsstationen i Nyåker, som lades ner 1996, låg tre mil bort. Jag tog ofta tåget förut därför att jag gillar det sättet att resa. Att färdas och sova samtidigt är maxat. Ett dygn innan gick det att beställa "ringbil", en taxi som samordnade körningarna från järnvägsstationen i Nyåker till var som helst i kommunen. Till ett överkomligt pris. Kommunens service var väl utbyggd vill jag påstå. Flyget nyttjade jag sällan eftersom resan till och från flygplatserna tar lång tid och väntan i dessa miljöer är hur tråkig som helst. Inte är det miljövänligt heller för den delen.

Senast jag åkte med Botniabanan ditta Vall´n hade jag sett till att jag skulle anlända innan sista bussen från resecentrat gick hemöver. Nu blev tåget försenat (vilket jag förstår är rätt vanligt) och när insikten om att bussen skulle missas slog till, så befann sig tåget strax norr om Sundsvall. Därför ringde jag till taxi dära Vall´n och beställde en körning. Svaret blev: "Nej, vi kör inte efter klockan 21 på kvällen. Ring taxi i residensstaden för framkörning". Så otroligt helgalet! Drygt fem mils framkörning. Detta kallar jag glesbygdsservice.Och jag är inte den enda som råkat ut för detta!

Vi var två som klev av tåget. Den andra blev hämtad men skulle åt motsatt håll mot mitt. Jag gick mot två äldre personer som stod utanför entrén för att fråga om de skulle åka åt mitt håll.

De två visade sig sköta vakthållningen på resecentrat. Under kvällstid anlitas pensionärs-organisationerna PRO och SPF mot viss ersättning. Två pensionärer finns alltid tillsammans på resecentrat till klockan 21.30 då dörrarna låses automatiskt från central ort. Jag fick veta detta och att de skulle åt mitt håll. Jag erbjöds skjuts hem till dörren. Här i norr kan man verkligen finna de allra mest älskansvärda människor! Snacka om att jag hade tur som en liten idiot den gången. Samtidigt gör det mig oerhört ledsen att landsbygden så ofta får känna av nerdragningar och indragningar av service, både kommunal som privat.

(Jag förmodar att taxi dära Vall´n får in de pengar som behövs för att gå med tillräcklig vinst genom körningar dagtid av sjuktransporter till NUS, Norrlands Universitetssjukhus.)
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...