19 mars 2015

Mejeriprodukter att gilla

Har laddat med "norrländska" mejeriprodukter och ägg för tillvaro i Arla-land.
 
I Arla-land finns varken fil eller enlitersmjölk i "tegelstenspaket". Det saknar jag. Skulle gärna gynna Norrmejerier vid varje köptillfälle om det hade gått men se det är omöjligt. Men mer av ideologiska skäl än pga "tegelstens"-förpackningarna.
Den fräcka förpackningsdesignen på 1-litersförpackingen av mjölken (om man nu absolut ska ha skruvkork) är stapelbar fram till försäljningsstället. Bra på utflykter kan den förpackningen vara om man är latteälskare.


Alla enliters förpackningar av Arlas mjölk säljs som ovan. Företaget påstår att det är väldigt miljövänligt med skruvkork av hårdplast. Det betvivlar jag. Arla håller på att bli ett elefantiasis-företag. Milko köptes upp 2011 dels av Arla och Milkos mejeri i Grådö köptes upp av Coop. Grådömjölken är ett alternativ då det gäller mjölk om man bor i Arla-land. Dalarna är ju nästan "Norrland". Grädden därifrån är dock inte helsvensk. Det dansk-svenska mejeriföretaget Arla Foods har förgreningar i Belgien, Danmark, Luxemburg, Storbritannien, Sverige och Tyskland.

Produkterna från Gefleortens mejeri går inte att köpa i Mellansverige. Och varför gynna Skånemejerier - de där nere klarar sig nog ändå. Men hur det går för "Norrland" i framtiden är osäkert. Det där var ju inte så vetenskapligt utrett men ungefär som jag tänker om mejerierna i dagsläget. Förändringens vindar blåser hela tiden.
.
.

5 kommentarer:

  1. Så långt det är möjligt så står det norrländska produkter på mitt matbord. Jag vill ha närproducerat och är så glad och tacksam över att det fortfarande finns kämpande bönder här i norr. Låt oss gynna dem! Så in i norden!!!
    Synd bara att apelsiner, bananer och annan frukt växer så dåligt här... :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      Men rotfrukter går ju bra, pären är guld värda!

      Radera
  2. Jaaa, och speciellt mandelpären! Mums!

    SvaraRadera
  3. Söker ha så mycket norrland som möjligt. Tegelsten en och en halvliters mjölken är min favorit. Så var det där om vad som är gott då... egosmaken du vet ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått att Norrmejerier planerar att gå över till skruvkork. Man hävdar att mejerierna söderut annars tar deras kunder då många kunder vill ha skruvkork. Omröstning pågår.

      Och Tove, jag håller med dig - tegelsten är bäst! En och en halvliters har jag inte sett konstigt nog men den skulle nog jag också välja.

      Radera

Tyck till om du vill...