27 mars 2015

Klärobskyr

- Är det verkligen behövligt med den ljusnedsmutsning som sker i världen? Måste alla dessa 10-kronor solcellslampor från Rusta skräpa ner i rader på villatomterna? Måste billiga armaturer lysa upp varenda buske?

- Nä, Viola, nu får du allt hålla igen litegranna. Basta!

- Okej, okej, men jag tycker i alla fall att belysningsivern brer ut sig lavinartat och i väldigt många fall tycker jag till och med att det är smaklöst! Var finns måttfullheten och smakfullheten?

- TYST! Du har ingen rätt att bestämma vad andra ska tycka.

- Nej så klart, men jag vill och behöver inte heller hålla inne med min åsikt...

- Så där är det att ha skaffat sig andra värderingar. Tro inte att du är förmer än någon annan. Du skulle ha hållit dej här i byn hela livet, då hade du nog tyckt annorlunda... 

- Ahh intressant, nu kommer vi in på en politisk och etisk fråga. Är utbildning alltid av godo? Finns nackdelar med utbildning? Vad är bäst för själsfriden??? Är mängdens ståndpunkt alltid den rätta? Kan välstånd räknas i kvadratmeter boyta per capita? Måste levnadsstandard mätas i BNP? Varför ska vi shoppa mer och mer för varje jul för att tillfredsställa handeln och oss själva? Är vi lyckligare nu än förr då vi bodde trängre? Är den som får dyraste klappen den lyckligaste? Är den som har mest belysning, störst boendeyta och som sparar minst energi den rikaste? Den lyckligaste? Den värdefullaste? 

- Men Viola, stopp och belägg, vad har detta med mörker att göra?

- Faktiskt väldigt mycket! Den så kallade levnadsstandarden, vårt levnadssätt, har direkt samband med ljusnedsmutsning.

https://lh5.googleusercontent.com/-MnmbQd3uvRQ/VRRRTeAzQKI/AAAAAAAALa0/r8wlkwgPXMo/s1280/jordklotet_lighttrash.jpg
Klicka på fotot för större upplevelse!

.
.

4 kommentarer:

  1. Haha! Yes! Helt loss (för många) men för andra helt klar!
    Ja, varför smyga när ens åsikter misstänks inte ha majoritet???
    Varför hålla inne med åsikter/känsla/vetskap(!) för att det inte är "rätt åsikt"?
    Nästa vecka är det andra åsikter som gäller...vad gör de andra då??
    Kappan efter vinden antagligen: helt klart!

    När jag valde att kämpa emot vindindustrin här där jag bor, med överklaganden så låååångt det gick, så rådfrågade jag min far...//det skulle jag inte gjort för faan vad jag fick veta att jag skulle hålla mig på MATTAN för att inte dra på mig byhatet//
    Och DET har jag ju gjort: dragit på mig byhatet, men det började ju redan när jag köpte gården som andra i byn "skulle" ha.

    Ja, varför hålla tyst??
    Ska en människa dra ner byxorna för att underlätta våldtäkten??
    Bara undrar liksom??
    Nej, naturligtvis inte, om hen är riktigt normal.

    //B

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Att folk är oense, det är ofta en tillgång. Den stora faran är inte att de är oeniga, utan att de är för eniga.”
      Svenska Akademiens ständiga sekreterare P Englund.

      Det här med att vända kappan efter vinden är en stor anledning till att landsbygden kommer på efterkälken och blir överkörd vill jag påstå - att många av invånarna inte vågar uttala sin åsikt. Men man väljer själv sitt liv...

      Radera
  2. Nej, då din uppgift var inte att stanna kvar och strunta i att utbilda dig. Så vitt jag begriper så är du det du är ... en sund näsblötläggare! Kunnig ifrågasättare. Jag mitt mörka sötnöt beundrar den ljuvliga bilden! Texten nyttig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för skrivningen Tove!
      Om du klickar på bilden blir den ännu häftigare :-O

      Radera

Tyck till om du vill...